Příběh Fab.com - za dva roky je hodnota společnosti 600 milionů dolarů
Fab.com je online obchod, který každý den zásobuje své zákazníky nabídkami ze světa designu. Původně vznikl jako sociální síť pro homosexuály, ale nakonec přešli mlajitelé Jason Goldberg a Bradford Shellhammer k nápadu udělat raději online obchod s designovými kousky. A podařilo se jim najít mezeru na trhu. Za méně než dva roky získali přes 10 milionů uživatelů. Jejich koncept ale není zaměřený jen na časově omezené nabídky. Část sortimentu je k dispozici neustále.
Nabídka designových kousků se neomezuje jen na nábytek či osvětlení, ale prodávají i umění, oblečení, boty a různé doplňky. Jelikož je Fab.com označován za nejrychleji rostoucí e-commerce službu na světě, jsou její zakladatelé často dotazováni na to, jaký je jejich recept na úspěch. Proto vyrábějí prezentace o tom, co dělají a proč to dělají, aby se ostatní mohli inspirovat.
Jejich cílem je nejen vydělat peníze, ale i pobavit své zákazníky. Zařazují proto do výběru i zboží, které nemá reálně příliš velkou šanci na prodej, ale zase má potenciál lidi rozesmát a třeba přimět ke sdílení. Sociální rozměr jim z prvního konceptu zůstal alespoň částečně. Lidé na Fab.com vidí, jaké zboží se právě prodává a mohou jednotlivé nákupy hodnotit a sdílet s ostatními.
Jen loni v létě se podařilo Fab.com vydělat přes 116 milionů dolarů a celková hodnota společnosti se vyšplhala k 600 milionům dolarů. Nárůst zisků společnosti byl mezi roky 2011 a 2012 o 600 %. Důležité také je, že si společnost vychovala v tak krátkém období věrné zákazníky. Dvě třetiny veškerých prodejů totiž provedli vracející se zákazníci.
Aby se lidé vraceli, je potřeba se o ně postarat a pracovat na lepších službách. V roce 2011 trvalo dva dny, než dostal zákazník odpověď na email, nyní je to patnáct minut. Podařilo se jim otevřít vlastní sklad a v plánu mají i kamenné prodejny.
Také česká scéna zareagovala na úspěch tohoto portálu a vytvořila vlastní verzi zahraničního vzoru Bonami.
Zdroje: www.wired.com, www.businessinsider.com