Promiňte, staříci: Randící aplikace Tinder Plus bude pro ty nad 30 let dražší
Populární randící aplikace Tinder přešla z fáze „vše zdarma" do platebního modelu Freemium - tedy její základní verze je stále zdarma, minulý týden uvedená prémiová varianta Tinder Plus je již za měsíční poplatek. Potud je vše standardní. Kontroverzní ovšem je, že lidé nad 30 let v USA a nad 28 v Evropě budou platit za tu samou službu několikanásobně větší sumu.
Jedno šťastné swipe gesto a je z toho rande
Tinder je randící mobilní aplikace uvedená na trh v roce 2013. Oproti jiným online seznamkám získala svou popularitu především díky své jednoduchosti odpovídající mladé generaci, která je se vším hotová máznutím prstem po obrazovce smartphonu. Právě tzv. swipe gesto vpravo nebo vlevo po objevení se profilu některých z dalších geograficky blízkých uživatelů je vyjádřením toho, zdali se vám líbí či nelíbí.
Profily nejdou do hloubky zájmů a životních tužeb, je to svého druhu alternativa k „lajkování" fotek. Když existuje mezi dvěma uživateli shoda, dozví se to a je mezi nimi umožněna konverzace, která může vést, kam si jen zamanou. Jde přitom o seznamku založenou na hodnocení fyzické atraktivity, takže lze říci, že vyhledávány jsou primárně nezávazné vztahy, ne ženy a muži na celý život.
Výhody Tinder Plus
Cílem placené verze u modelu Freemium je vždy vyvážit to, že prvotní verze zdarma musí být stále dostatečně lákavá, aby lákala nové uživatele, ale aby zároveň nezanedbatelná část z nich postrádala prémiové funkce natolik, aby za ně byla ochotna platit.
Tinder Plus proto dovoluje zpětné přehodnocení vašich rozhodnutí. Aktuálně totiž zamítavý swipe doleva znamená, že zmizí daný profil nadobro z vašeho radaru. Takto můžete své rozhodnutí revidovat a dát jí nebo jemu novou šanci.
V rámci automatizace vám Tinder nabízí automaticky profily ve vašem okolí (polohu mu řekne vaše mobilní zařízení). Tinder Plus umožňuje lokaci uživatele manuálně navolit. K čemu je to dobré? Tvůrci to považují za svého druhu teleport. Před dovolenou si můžete ve zvolené lokaci vyhlídnout potenciální protějšky a domluvit si rande. O zábavu a případně i nocleh je tak postaráno. Funguje to tedy, pokud jste roztomilá atraktivní blondýna. Naznačuje to alespoň skvěle natočený spot propagující Tinder Plus, ten svou střihovou zběsilostí ilustruje rychlost používání Tinderu a zároveň může být i jakýmsi důkazem emancipace v západní společnosti.
A posledním trumfem jsou neomezené „lajky". Pokud chcete co největší šanci na rande, vyplatí se doslova lajkovat vše, co vidíte (na vašem displeji). U verze zdarma byl dán limit, který vám v tom zabrání.
Věková diskriminace mezi námi
A nyní k cenové politice, která poněkud zavání cenovou diskriminací na základě věku. V USA uživatelé ve věku pod 30 let zaplatí 9,99 dolarů měsíčně. Ti, co jsou starší, ale musí dát jednou tolik - 19,99 dolarů.
Tinder nastavil jiné ceny i limity pro další trhy. Není překvapením, že na rozvíjejících se trzích, kde není taková ochota platit za aplikace, je cena nižší. V Evropě se dokonce liší i věková hranice . Stáří zde přichází zřejmě dříve, vyšší měsíční poplatek tu mají už lidé od 28 let.
Mluvčí Tinderu Rosette Pambakian uvedla v tiskovém prohlášení: „Nacenění Tinderu Plus jsme udělali na základě kombinace faktorů. Díky našemu testování jsme se dozvěděli, že určité věkové demografické skupiny reagují na tyto cenové úrovně dobře... Během testů jsme zjistili, že mladší uživatelé jsou stejně nadšení z Tinder Plus, ale jsou více rozpočtově svázaní."
Nemusíme se tvářit, že jsou úpravy ceny stejné služby pro určité skupiny zákazníků dle míry jejich poptávky něčím výjimečným. Ceny hotelových pokojů se zvyšují v termínech poptávky eskalované pořádáním veletrhů, festivalů či sportovních událostí, například v Brně v době pořádaní motocyklové Grand Prix či tradičního Strojírenského veletrhu zdražují až několikanásobně.
Pak jsou tu produkty a služby, na kterých se nešetří. Práce svatebního fotografa stojí najednou 2x až 3x více než jeho běžná taxa, protože je to „přeci jen jednou za život". Podobně magicky na pohyb ceny vzhůru působí u služeb a produktů - snad s výjimkou spojení se šunkou - adjektivum „dětský".
Přímo rozdělení dle věku zákazníků také známe, jsou jím často až poloviční ceny pro děti a důchodce. Ty jsou ovšem nastaveny především u veřejně poskytovaných služeb, ale také u těch soukromých, kdy se provozovatel obává, že by rodiny s dětmi zkrátka při plném vstupném pro ratolesti nepřišly.
Tinder stárne. Obrátí se jeho starší uživatelé proti němu?
Tinder byl zpočátku vyloženě aplikací pro mládež. V počátcích fungování v roce 2013 rostl počet jeho uživatelů až o 200 tisíc denně, ale dle The Guardian patřili z 90 % do věkové skupiny 18 - 24 let. O rok později se ale začaly zajímat o aplikaci i další ročníky. Dle odhadů z února 2014 tvořily v tu dobu uživatelé ve věku 25 až 32 let 32 % uživatelské báze. 6,5 % se pak podíleli uživatelé ve věku 35 až 44 let.
I proto se našlo pěkných pár blogerů, kteří dokázali vyjádřit s věkově diskriminační cenovou politikou nesouhlas. Blogerka Marci Robin například přímo napsala, že končí s aplikací kvůli jejímu „jasnému ageismu". Novinář Jeff Gibbard ji v komentáři pro The Wired popsal jako nikoliv projevu ageismu, ale jen znak neuvěřitelné hlouposti.
Když vám je přes třicet let, značně se snižuje okruh potenciálních protějšků - příliš mnoho jich je „staženo z trhu" sňatky či vážnými vztahy. Zároveň se snižuje i počet sociálních interakcí s novými lidmi v situacích, které přejí seznámení. Nemluvě o tom, že vyšší věk také nepřeje tolik bezstarostným známostem bez nutnosti přemýšlení o společné budoucnosti - přesně tedy vztahům, pro které je stvořen Tinder. Náhled Tinderu je tak vyloženě kapitalistický. Počítá s tím, že jeho starší uživatelé jsou natolik zoufalí, že si podstatná část premium verzi přes vyšší cenu zaplatí. Nepředpokládá se, že by takovíto adepti věkovou hranici obešli funkčním způsobem, kdy stačí změnit si datum narození na Facebooku, přes který je člověk do Tinderu přihlášen.
Pricing je obecně jedna z nejsložitějších součástí podnikání. V tomto případě pak byla zvolena cenová strategie, na kterou nejsou v segmentu mobilních aplikací lidé vůbec zvyklí. Tinder tak počítá s tím, že pomyslná „míra zoufalosti" starších uživatelů převáží nad morálními principy či odporem k tomu být brán za hloupou kafku. To, zdali to byl dobrý tah, dokážeme zhodnotit až s větším odstupem času.