Co stálo za úspěchem velkého 'vyčůraného' pranku na společnost Amazon?
Amazon, jedna z největších e-commerce společností světa, se patrně zajímá výrazně více o své tržby než o močové měchýře vlastních přepracovaných zaměstnanců. Pet lahve plné moči poházené u jeho distribučních center jsou toho důkazem. Právě ony byly inspirací pro bravurně zvládnutý prank YouTubera a filmaře Oobaha Butlera. Ten obchodníkovi jeho ostudný přístup k zaměstnancům naservíroval ve stylovém obrandovaném oblečku v podobě nápoje, který se následně stal nejprodávanějším produktem ve své kategorii.
Mladý filmař se při jednom ze svých průzkumů dozvěděl o špinavém tajemství rozvozců společnosti Amazon. Na řidiče jsou kladené natolik nereálné nároky, že jsou nuceni svou potřebu vykonávat do plastových lahví, které s sebou celý den vozí v autě. Aby za ně následně nedostali pokutu nebo výpověď, řada z nich lahve poté vyhazuje v blízkosti depa před koncem své směny. Oobah si nejdříve teorii ověřil u samotných řidičů napříč několika státy a následně se rozhodl Amazonu uštědřit lekci, která jej přiměje se nad omezováním základních lidských potřeb pozastavit.
Sesbíral tolik lahví, kolik dokázal…a rozhodl se z nich vytvořit produkt, který bude následně prodávat právě na Amazonu – energetický nápoj Release.
Ve článku pro magazín Vice popsal Butler celý proces vzniku reálně neexistujícího produktu. Volba padla na energetický nápoj s úderným názvem Release, který až úsměvně přesně popisoval, k čemu plastové láhve slouží. Lahvička získala sytě žlutou etiketu s výrazným popiskem Release energy drink, s vtipným dovětkem o tom, že nápoj neobsahuje žádný kofein. Na její tvorbě se podílel výtvarný umělec Stan Cross.
Na etiketě nechyběly ani další povinné údaje jako složení nápoje, hlásající do světa, že drink obsahuje močovinu nebo kyselinu močovou. Milovníky ekologie pak mohla potěšit informace o tom, že drink nabízí možnost nekonečného doplňování a že stačí láhev jednoduše po použití „znovu naplnit až po okraj, abyste dosáhli MAXIMÁLNÍHO UVOLNĚNÍ“.
V popisku produktu bylo možné si přečíst skutečný příběh stojící za vznikem energetického nápoje Release: „Jádrem příběhu Release Energy je odhodlání podpořit řidiče Amazonu, neopěvované hrdiny, kteří čelí nesmírnému tlaku … Tito řidiči se ocitají v neúnavném závodě s časem, často obětují své vlastní potřeby, aby zajistili, že balíky dorazí na místo určení…během svých vyčerpávajících směn se ocitají před volbou mezi splněním svých smluvních závazků a návštěvou toalety… Každý nápoj Release Energy se skládá výhradně z jejich moči, která byla vyloučena do lahví a odhozena u silnice."
Následně zbývalo produkt uvést na tržiště Amazonu a pokusit se jej dostat až na samotnou špičku v žebříčku. Původně byl zařazen do kategorie „refillable pump dispenser”, aby nebudil pozornost, brzy se ale vinou algoritmu ocitl mezi energetickými nápoji, čímž obešel ochranu celé platformy kolem licencování potravin a nápojů. Butler následně oslovil Amazon jakožto nespokojený majitel podniku a požádal o přeřazení nápoje do kategorie nápojů s hořkým citronem, kde byla mnohem menší konkurence. Dále plánoval uskutečnit řadu imaginárních nákupů a za pomoci recenzí produkt posouvat v trendech nahoru. Během tohoto procesu se však stalo něco naprosto nečekaného. Skuteční zákazníci Amazonu, kteří se na stránku produktu dostali patrně omylem vlivem algoritmu, začali produkt kupovat. Zde je na místě podotknout, že byly jejich objednávky okamžitě zrušeny. I přestože byl prodej Release Energy brzy pozastaven kvůli podezřelé aktivitě, podařilo se mu na krátkou dobu dostat až na první místo ve své kategorii.
O celém pranku vznikl dokument s názvem The Great Amazon Heist vysílaný na Channel 4. Následně se začal i prostřednictvím aktivit Oobahy Butlera šířit online a ovládl i řadu novinových titulků.
Tiskový mluvčí Amazonu nazval dokument v rozhovoru pro Business Insider „těžce zkresleným“, přičemž trval na tom, že nástroje a bezpečnostní protokoly společnosti jsou nastaveny adekvátně, a doplnil, že si žádný „skutečný zákazník“ Release ve skutečnosti nekoupil.
„Channel4 představil silně zkreslený obraz našich procesů a operací, které neodrážejí realitu nakupování nebo práce pro Amazon,“ uvedl mluvčí. „Každý den se snažíme vytvářet nejdůvěryhodnější prostředí pro naše zákazníky a nejbezpečnější prostředí pro naše kolegy – a pracujeme rychle na tom, abychom okamžitě opravili vše, co nedosahuje našich vysokých standardů."
Zdá se však, že veškeré snahy Amazonu o očištění svého jména budou minimálně po nějakou dobu liché. Na skutečnost, že jsou řidiči nucení močit do lahví a ženy řidičky se často léčí s infekcemi močových cest v důsledku zadržování moči, poukazovalo mnohem dříve, než dokument spatřil světlo světa. Navíc se Butlerovi podařilo dokonalým způsobem využít síly značky proti ní samé a poukázat, že i jeden vcelku nevinný žert může být silným nástrojem pro kritiku hegemona e-commerce a spotřebitelské kultury samotné. Předeším ale doufejme, že si Amazon na dodržování práv zaměstnanců bude dávat výrazně větší pozor, a prank tak umožní jeho doručovatelům podmínky pro mnohem důstojnější způsoby toho, jak si ulevit při plném močovém měchýři.
Zdroje: Fast Company, Vice, Business Insider