Reklama týdne: Woolmark straší před umělým oblečením strhující variací na zombie film
Kapsulový šatník; oblečení, které vydrží — to jsou mantry takzvané pomalé módy. Málokdo si ale uvědomí, že i oblečení z fast fashion řetězců je hodně trvalé. Pro tuto planetu až moc. Upozorňuje na to nový spot od Woolmark, značky kvality spojené s vlněným oblečením.
Zapomeňte přitom obrazy hřejivých svetrů s hrnkem kafe v ruce v kontrastu s nehybnými hromadami zbytečného oblečení. Agentura 20 (Something) v čele s kreativcem Willem Thackerem vytvořila koncept připomínající dramatický zombie film. Akorát místo zombíků nahánějí po ulicích lidi kusy oblečení.
Vystrašte se sami.
Ano, z vlněné pohody s ovečkami za zády kape klišé. Reklama s názvem „Wear Wool, Not Waste“ („Noste vlnu, ne odpad“) ovšem velmi zapamatovatelně křičí fakt, který jste si možná dosud neuvědomili:
„Každá syntetická látka, která byla kdy vyrobena, stále existuje a straší naši planetu.“
Ano, platí to i pro ten ošklivý polyakrylový svetr, který jste dostali jako dítě k Vánocům. Oblečení z umělých vláken se rozkládá stovky let. O to paradoxnější je, že mnoho z „polyesterových hadříků“ z platforem, jako jsou Shein nebo Wish, si lidé kupují na jedno použití a často dokonce spíše jen na fotku či video na sociální sítě než na každodenní focení.
„Ať už se nacházejí na skládkách nebo se projevují jako mikroplasty, jsou všudypřítomné. Abychom to zdůraznili, chtěli jsme najít paralely s hororovým žánrem, konkrétně se světem zničeným zombie. Chtěli jsme využít fenoménu adaptace hry The Last of Us od Netflixu. Paralely mezi tím, jak se syntetické látky šíří po naší planetě, připomínají děsivé šíření smrtící houby vyvolávající zombie."
vysvětlil v tiskové zprávě William Thacker
Zásadní roli při tvorbě spotu měli odborníci na VFX vedení Timem Smitem. Jejich práce zahrnovala natáčení herců v různých typech oblečení. Ty byly zmapovány s pomocí technologie motion capture a převedeny na 3D modely. „Tým použil základ přibližně 50 jednotlivých kusů oblečení, které transformovali pomocí různých barev, textur a tvarů, aby vytvořili více než 10 000 možných kombinací oblečení," vysvětlil Smit v tiskové zprávě.
Reklamu režírovali Sil van der Woerd a Jorik Dozy,známí také jako Studio Birthplace, kteří spolupracovali s Woolmarkem na spotu z roku 2022 s názvem „Wear Wool, Not Fossil Fuel“ („Noste vlnu, ne fosilní paliva“)
Líbí se nám jeho propracovanost a povedený jazykový dvojsmysl, kdy „Time to change“ znamená „čas na změnu“ a zároveň i „čas se převléct“. Přesto považujeme aktuální spot za silnější už z toho důvodu, že diváky vtahuje do děje s touhou zjistit, o co jde. Dva roky staří „ropáci“ jsou přeci jenom odpuzující a na sto honů „environmentální“ od prvního záběru. Tehdejší ohromující fakt přestavovalo konstatování, že na výrobu syntetického oblečení se každých 25 minut využije olympijský bazén plný ropy. Domníváme se, že se k němu nepropracovalo tolik diváků jako u „Wear Wool, Not Waste“. A navíc nová hlavní zjištění mnohem více signalizuji to, jak se zbytečné syntetické hadry na planetě hromadí.
Čímž vůbec neříkáme, že dva roky stará kampaň nefungovala. Woolmark se nyní pochlubil i jejími výsledky. Dle jejich měření zvýšil spot u v USA o 8 % a ve Velké Británii dokonce o 13 % zvážení nákupu oblečení s vlnou. Globálně se dostal k 193 milionům lidí. Držíme palce na minimálně tak dobré výsledky i novému „zombie“ spektáklu.
Zdroje: Adweek, Creative Review, WoolMark