Rekola získávají investici od zakladatele Mall.cz Ondřeje Fryce. Rozšíří se do dalších měst
Službu sdílení růžových kol čekají v příštím roce největší změny v dosavadní historii. Díky investici od Spread Capital v řádu desítek miliónů Kč nabídne projekt Rekola stovky nových bicyklů, lepší dostupnost a sledování pomocí GPS, jednorázové výpůjčky a další inovace. Český bikesharing tak doplní všechny služby známé ze západoevropských metropolí, ale s větším pohodlím a nižšími náklady díky provozu bez pevných stanic.
Od března znovu vyjedou kola v ulicích pěti měst ČR: Praha, Brno, České Budějovice, Olomouc a Teplice. Na vrcholu sezóny 2017 se počítá s celkem 750 koly. Navíc se jedná i o umístění kol v Pardubicích.
„Rekola pro nás představují ideální investici: je to inovativní produkt, který prospívá společnosti, a je to skvělý tým s velkými ambicemi,” zdůvodnil rozhodnutí Ondřej Fryc, šéf fondu Spread Capital, který investici realizuje.
Rekola mění způsob pohybu a dopravy ve městě již 3 roky. Na rozdíl od podobných služeb v zahraničí šetří Rekola desítky miliónů z dotací a rozpočtů měst. Rekola používají tzv. hybridní systém. Nepotřebují instalaci mnoha desítek speciálních bikesharingových stojanů, nýbrž využívají již vybudovanou cyklistickou infrastrukturu. Kola je možné zamknout kdekoliv po městě; v určitých lokalitách je možné vynutit vracení jen na předem definovaná místa. Systém je tak nejen levnější, rychleji rozšířitelný, ale dokáže pokrýt i větší oblasti a snáze se přizpůsobuje poptávce.
Díky investici se zachová a rozšíří i společenská role růžového bikesharingu. Rekola se dělí s městy o svá data z provozu, čímž pomáhají plánování městské cyklistiky například ve spolupráci s Brnem, Olomoucí a s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Firma odvádí část příjmů do spolku Rekola, který sdružuje cyklistickou komunitu, pořádá workshopy bezpečné jízdy po městě a získává nepoužívaná kola pro charitativní projekty.
Zájem o cyklodopravu obyvatelů měst a turistů se zvyšuje. V letošním roce růžová kola jela více než 94 000 krát, z toho v Praze bylo výpůjček téměř 55 000.
„Rekola vznikla v roce 2013 jako ryze nadšenecký projekt. Samotného mě tehdy překvapil zájem, který nastartoval proměnu do spolehlivé služby. Nyní máme tým servismanů, který kola v ulicích pravidelně kontroluje, infolinku, na kterou se mohou naši uživatelé obracet a spolehlivou aplikaci, která celý proces půjčování urychlila a zjednodušila. Rekola vnímám jako službu pro každého a rok 2017 by tento posun měl završit," shrnuje spolumajitel firmy Rekola Vítek Ježek. “Příští rok nabídne Praha a Brno bikesharing na úrovní Vídně či Paříže, ale o dvě stě milionů levněji,” dodává.
Pro rok 2017 vyjedou v Praze a Brně zcela nová kola. Všechna v sobě budou mít GPS modul, takže nebude docházet k situacím, kdy by uživatelé hledali dle mapy kolo, které na místě není. To se dosud v případě, že někdo polohu kola špatně nahlásil, mohlo stát. Pro vylepšení dostupnosti budou kola z periferie zavážena do dopravně důležitých míst.
Cena za sezónní paušál na používání rekol v roce 2017 se zvedne na 1 199 Kč, ale při objednání do konce roku bude cena jen 999 Kč. Uvažuje se také o stanovení dosud chybějící možnosti zakoupit si jednorázovou výpůjčku.