Rupert Murdoch chce, aby Facebook platil médiím za zprávy

23. 1. 2018 | Petr Michl
Facebook prohlásil, že bude upřednostňovat v news feedu seriózní zpravodajství. Největší světový mediální magnát Rupert Murdoch se v reakci nechal slyšet, že Facebook a Google by měl za poctivou žurnalistiku platit, podobně jako platí kabelové sítě televizním stanicím.


Rupert Murdoch na Shutterstock 

Rupert Murdoch vlastnící společnosti 20th Century Fox a především vydavatelskou skupinu News Corp. je nejvlivnějším mediálním magnátem světa. Z rozčarování nad tím, kam žurnalistiku dle něj dovedly Facebook a Google, si dupnul a prohlásil, že by tyto platformy měly médiím platit, podobně jako platí kabelové sítě televizním stanicím.

Velká zpravodajská žurnalistika neprožívá nejlehčí období. Dělat ji poctivě stojí nemalé peníze, získat je z online reklamy je ale do značné míry nedostačující. A Rupert Murdoch, který má svém portfoliu titulů třeba britské The Times nebo americké The New York Post The Wall Street Journal, to moc dobře ví. Především díky sociálním médiím a zejména Facebooku erodovala loajalita čtenářů vůči konkrétní titulům. Pro nezanedbatelný počet lidí se stal jejich news feed hlavním zdrojem zpravodajství. Je jim přitom mnohdy jedno, z jakého média je článek, co čtou. Zaujal je titulek, kliknou, na pár minut se zabaví a pokračují dál.

Facebook zároveň bere de facto od zvolení Donadla Trumpa prezidentem USA velmi vážně problém fake news. Ve snaze zobrazovat uživatelům na zdi zejména kvalitnější zdroje informace před pár dny oznámil, že bude dávat „dosahovou prémii" právě důvěryhodným zdrojům informací. Například The New York Times krátce po tomto oznámení stoupla hodnota akcií.



Rupert Murdoch v danou chvíli ucítil pevnější půdu pod nohama a vydal prohlášení, jehož nejzásadnější pasáží je:

Přišel čas na to zvažovat odlišnou cestu. Pokud chce Facebook ocenit důvěryhodné vydavatele, měl byl jim také platit poplatek podobný tomu, který platí kabelové televize. Vydavatelé očividně zvyšují hodnotu a integritu Facebooku skrze jejich zprávy a obsah, nejsou však za to adekvátně ohodnoceni. Takovéto poplatky by měly minimální dopad na zisky Facebooku, ale zásadní dopad na vyhlídky vydavatelů a novinářů."

Z pohledu novináře se autorovi tohoto textu podobná slova pochopitelně líbí. Bohužel ovšem nejsou realistická a použité srovnání nesedí. Lidé za kabelovou síť s určitou nabídkou televizních stanic platí, uživatelé Facebooku nikoliv. Respektive platí vytvářením obsahu, co zajímá jiné lidi, svými osobními daty, které usnadňují jejich přesnější cílení reklamou. Neposílají ovšem Facebooku žádný měsíční poplatek za to, že se na něj mohou přihlásit. Zároveň,  pokud vám zmizí váš oblíbený televizní kanál z kabelovky, poznáte to, naštve vás to. Dost možná zavoláte na zákaznické centrum a budete se dožadovat nápravy. Když se přestane v news  feedu většiny lidí objevovat konkrétní médium, prostě ho nahradí jiné.

Přes veškerou autoritu, kterou má 86letý mediální mogul, se nedá předpokládat, že by v Silicon Valley jeho výkřik vzbudil něco významnějšího než pokrčení rameny. Technologičtí giganti Murdochovu hozenou rukavici nezvednou, mají dost silnou pozici na to, aby ji mohli jednoduše ignorovat.

 

Celé prohlášení Ruperta Murdocha:

Facebook a Google zpopularizovaly pochybné zdroje zpráv skrze algoritmy, které jsou ziskové pro tyto platformy, ale zároveň jsou ze své podstaty nespolehlivé. Přiznání problému je jedním krokem na  cestě k jeho řešení, ale nápravná opatření dosud navrhovaná oběma společnostmi jsou neadekvátní, a to z pohledu komerčního, společenského i žurnalistického.

Již se objevilo mnoho diskuzí o modelu předplatného, ale ještě jsem neviděl žádný návrh, který by skutečně bral v potaz investice a společenskou hodnotu profesionální novinařiny. Budeme pečlivě sledovat poslední posun ve strategii Facebooku. Nemám žádných pochyb o tom, že je Mark Zuckerberg upřímnou osobou, ale stále zde převládá vážný nedostatek transparentnosti, který by měl znepokojovat vydavatele a ty, co jsou si vědomi politické předpojatosti na těchto mocných platformách.

Přišel čas na to zvažovat odlišnou cestu. Pokud chce Facebook ocenit důvěryhodné vydavatele, měl byl jim také platit poplatek podobný tomu, který platí kabelové televize, Vydavatelé očividně zvyšují hodnotu a integritu Facebooku skrze jejich zprávy a obsah, nejsou však za to adekvátně ohodnoceni. Takovéto poplatky by měly minimální dopad na zisky Facebooku, ale zásadní dopad na vyhlídky vydavatelů a novinářů."

Zdroje: Techcrunch, Variety, Independent

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: