Rusko letos za státní propagandu utratí miliardu rublů
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Na více než miliardu rublů (asi 644 milionů korun) se odhaduje rozměr státních zakázek na ruském reklamním trhu v letošním roce. Reklamní agentury a média vydělávají především na státní propagandě programů, jako je zdravý životní styl, a nehledě na krizi výdaje na tento účel stále rostou. Napsal to časopis Russkij Newsweek.
"Vzrušovat se nestojí za to: ministerstva už píšou propagandistické programy na léta dopředu," napsal týdeník v čísle, které se dnes objevilo na stáncích. "Tento trh má své krále, outsidery i aféristy. Všichni doufají, že zlatý déšť ze státního rozpočtu nikdy nevyschne," doplnil.
Velké státní zakázky se na trhu objevily objevily před třemi lety. Na propagaci "národních programů" se před prezidentskými volbami utratilo v přepočtu na půl miliardy korun. Ale příliv peněz neustal ani po volbách.
Minulé úterý se na ministerstvu zdravotnictví podle týdeníku dělilo 242 milionů rublů (skoro 156 milionů Kč) z projektu Zdravé Rusko, který má Rusům z obrazovek vštípit prosté poselství: Nepijte, nekuřte, sportujte. O balík peněz projevil zájem jediný uchazeč, ruská pobočka reklamní agentury Ogilvy.
"V Rusku se konkurz, kterého se účastní jediná firma, považuje za neuskutečněný. To ale výsledek neovlivní: zákon umožňuje uzavřít kontrakt s tím, kdo se dostavil," poznamenal časopis.
Ogilvy se však zakázky chopila za polovic, než nabídlo ministerstvo. Reklamu natočí a nechá odvysílat za 131,5 milionu rublů (necelých 85 milionů Kč).
Podobné situace s jediným uchazečem ve výběrovém řízení nejsou podle týdeníku ojedinělé, což však nemusí nutně signalizovat korupci. Pro ministerstvo může být výhodné pracovat s daným dodavatelem, což chápou i konkurenti, a tak se do věci nepletou. Trh je nevelký a všichni se znají, uvedl Russkij Newsweek.
Ne všechny soutěže se však odehrávají v klidu: jarní zakázku ministerstva sportu na propagandu zdravého životního stylu za 117 milionů rublů získala společnost PR+Sport podle konkurentů nečestně. Tvrdí, že ministerstvo "potopilo" všechny ostatní zájemce, aby zakázku udělilo "svému" podniku. V jiných případech se stalo, že zvítězila nabídka se "lhůtou splnění do jedné hodiny" anebo se zárukou na odvedenou práci "na bilion let".
"Propaganda na účet státního rozpočtu existuje v mnoha zemích světa a my nejsme výjimkou," objasnil časopisu nejmenovaný vysoce postavený zdroj z vlády.
Problém je však podle listu v tom, že zakázky se často dublují, jako v případě kampaní ministerstev zdravotnictví a sportu na podporu zdravého života, a také se nikdo neptá na výsledek. Sice existují ukazatele, jako kolik lidí má přestat kouřit do roku 2020, ale nepočítá se se sociologickými průzkumy, nakolik se předpoklady naplnily.
Problém podle časopisu tkví v tom, že úředníci vždy hledají způsoby, jak bez kontroly utrácet státní peníze, a navíc si úřady i pletou smysl své existence. A tak policie se snaží "budovat ve společnosti pozitivní vztah k lidem v uniformě", místo aby chytala zločince, ačkoliv vztah společnosti k policistům by se sám zlepšil, kdyby díky policii zločinců ubylo.
Na obzoru je však už další velká státní zakázka. Propagace digitálního vysílání má v pěti letech stát 1,2 miliardy rublů (773 milionů Kč), uzavřel Russkij Newsweek.