Sedmý Český direkt skočil
Český direct, zdroj:www.admaz.cz |
1. dubna na veletrhu Reklama 2009 skončil již 7. ročník soutěže Český direkt vyhlášením vítězů. Soutěžilo celkem 65 prací v šesti soutěžních kategoriích, což je po předloňsku druhý nejsilnější ročník.
Podíváme-li se do historie, vidíme jak postupně do soutěže pronikl „digitální svět“ a rozšířil počet kategorií, neboť význam nových marketingových disciplín rostl a nebylo možné je porovnávat s konvenčním, „papírovým“ druhem komunikace. Dalším logickým krokem ve vývoji soutěže bylo začlenění spotřebitelských soutěží a integrovaných kampaní jako nových kategorií Českého direktu před dvěma lety. Ty v podstatě spojují více disciplín v jednu a opět kopírují onu často diskutovanou multikanálovou komunikaci.
Noví zadavatelé directu
Vývoj v soutěži lze sledovat i v jiných oblastech. Zatímco před několika lety pocházeli největší zadavatelé direct marketingových kampaní zejména z oblastí financí a telekomunikací, postupem času přibyly další obory. Zmínit je třeba zejména farmacii, která kromě mediální masáže prostých občanů využívá stále sofistikovanější metody pro oslovení svých B-to-B klientů, tedy lékařů a lékárníků. Další zajímavým segmentem trhu je rychloobrátkové zboží, které je sice doménou televizní nebo tiskové reklamy, ale direct marketing se stále více uplatňuje v oblasti věrnostních programů, spotřebitelských klubů a soutěží. Dochází tak k významnému sběru dat o věrných zákaznících. Promyšlené věrnostní a podobné programy dokáží docela dobře využít možností novějších digitálních způsobů komunikace. Zapojení webových stránek, e-mailů nebo SMS zpráv podtrhuje multikanálový charakter moderního marketingu. Navíc vedlejším produktem těchto aktivit je získání souhlasu k zasílání obchodních sdělení, což u elektronických komunikací, omezených režimem opt-in je velmi důležité. Direct marketing je silně závislý na datech, a proto si je tímto způsobem také sbírá.
Český direct má velmi dobrou úroveň
Pokud jde o poslední, právě ukončený ročník Českého direktu, opět se ukázalo, že česká tvorba má úroveň srovnatelnou s Evropou a světem. Logicky ji mít musí, vždyť řada agentur je začleněna v obřích světových komunikačních sítích. Soutěžící agentury vysílaly své zástupce do poroty. Ta byla v letošním roce 15ti členná a pracovala pod vedením Martina Štěpánka (agentura Publicis, prezident AKA).
V každé kategorii byly oceněny tři nejlepší soutěžní kampaně takto:
- místo věcný dar (= bronzový odlitek loga Českého Direktu = jablko s šípem) + peněžitý dar 5000 Kč + diplom
- místo peněžitý dar 3000 Kč + diplom
- místo věcný dar (poukázka na nákup knih v nakladatelství Grada v hodnotě Kč 500,-) + diplom
kategorie | agentura | název | |
1. | direct mail B2B | Wunderman | Sádra |
2. | direct mail B2B |
OglivyOne |
Poslední kachna |
3. | direct mail B2B | Proximity Prague | Samoopalovací krém |
1. | direct mail B2C | Wunderman | Vizitky |
2. | direct mail B2C | OglivyOne | Hanspaulka - for your sweet living |
3. | direct mail B2C | Proximity Prague | Fotbal - vystřílej si svou Škodu |
1. | direct mail, customer retention | rmg:connect | Vánoční Betlém |
2. | direct mail, customer retention | OglivyOne | Pozvánka na Shakespearovské slavnosti |
3. | direct mail, customer retention | Saatchi & Saatchi | PF 2009 |
1. | Integrované kampaně | OglivyAction | |
2. | Integrované kampaně | Semma | Chováme se odpovědně |
3. | Integrované kampaně | OglivyInteractive | PaySec - internetový platební nástroj |
1. | Digitální media | Proximity Prague | PF 2009 |
2. | Digitální media | Wunderman | Zdobení vánočního stromku |
3. | Digitální media | Wunderman | Kniha jízd |
1. | Webové stránky | SYMBIO Digital | Microsite "Vánoční andělská prasátka" |
2. | Webové stránky | Wunderman | To si vypiješ |
3. | Webové stránky | Wunderman | Internetový tábor |
Na základě absolutně nejvyššího bodového hodnocení odborné poroty vyhlašuje pořadatel soutěže nejlepší z nejlepších soutěžní kampaní soutěže Český direkt za rok 2008. Stala se jí „Sádra“ z agentury Wunderman.
Příští ročník soutěže by měl být trochu jiný. Pořadatel zvažuje některé nové kategorie, které by přibyly na úkor jiných, nevyužívaných. Diskutována bude opět i oblast hodnocení soutěžních kampaní nebo kritéria pro přihlašování do soutěže. K tomu bude zejména využita zpětná vazba od soutěžících a porotců.