Socialbakers: Fotografie na Facebooku přestávají fungovat

18. 2. 2015 | Petr Michl
Dle nové analýzy Socialbakers má kdysi nejúspěšnější formát příspěvků problémy. Fotografie mají mezi příspěvky značek ten nejnižší organický dosah.

Není to tak dávno, co se značkám doporučovaly ke zvětšení dosahu příspěvků na Facebooku fotografie, fotografie a zase fotografie. Nová data od Socialbakers ukazují, že někdejší formát číslo 1 je pro značky nyní nejméně výhodný, respektive má ve srovnání s dalšími druhy příspěvků nejmenší organický dosah.

Socialbakers vyhodnotili 670 tisíc příspěvků od 4 445 facebookových stránek značek (mezi nimi nebyly zahrnuty celebrity a stránky médií a těch v segmentu entertainment) v období mezi říjnem 2014 a únorem 2015. Organický dosah u jednotlivých formátů je takovýto:

Video - 8,71 %

Textové statusy - 5,77 %

Linky - 5,29 %

Fotografie - 3,73 %



Organický dosah jednotlivých formátů příspěvků

Tedy fotografie přešly z pozice premianta do oslovské lavice, z formátů příspěvků mají jasně nejmenší organický dosah - v porovnání s videi téměř trojnásobně. Videa nezmiňujeme náhodou. Jejich nástup v létě minulého roku byl nepřehlédnutelný. Mark Zuckerberg uvedl minulý měsíc, že videa mají denně na Facebooku více než 3 miliardy zhlédnutí. V news feedu jsou jasně upřednostňovány a je si potřeba uvědomit, že zde mluvíme o hře s nulovým součtem. Facebook udržuje počet příspěvků na Zdech uživatelů víceméně konstantní. Pokud je nějaký formát zobrazován více, je to na úkor nějakého jiného. A nyní evidentně dostávají přednost hýbající se obrázky před těmi statickými.


Organický dosah jednotlivých formátů příspěvků u stránek nad 100 tisíc fanoušků je napříč všemi kategoriemi nižší.

Pro značky se jedná o nemilou změnu. Dle analýzy Socialbakers z loňského dubna u vzorku 30 tisíc značek tvořily fotografie 75 % všech jejich příspěvků. A fungovaly. 87 % interakcí v horní desetině nejúspěšnějších příspěvků značek se odehrávalo právě pod fotografiemi. Značky začaly brát efektivitu fotografií jako danou konstantu, často je používaly jako vábničku na link v jejím popisku. I proto si Facebook na tuto taktiku v srpnu došlápl a uvedl, že bude takovéto praktiky potlačovat, respektive příspěvky tohoto typu budou mít menší organický dosah.


Ukázka click-baitingu. Taktiky, kterou Facebook slíbil potlačit. Doplatily na to fotografie doplněné s linky obecně.

Fotografie jsou nadále tím nejčastějším druhem příspěvků. Za jejich menší dosah může kombinace faktorů. Organický dosah příspěvků klesá díky změnám v algoritmu Facebooku i přirozenou cestou kvůli zvyšující se konkurenci způsobenou větším množstvím obsahu, který je publikován. I proto si čím dál větší množství značek uvědomuje, že bez dodatečného rozpočtu k propagaci příspěvků se neobejdou. V roce 2013 bylo 9 % příspěvků značek propagovaných, ve čtvrtém kvartálu roku 2014 to bylo 17 %. Přitom propagovaných příspěvků s fotografiemi bylo 17 %, u videí to je 27 %.

Značky si zvykly na to, že pro své příspěvky potřebují grafika, který bude dělat koláže jejich produktů a sloganů do obrázků. Stále si zvykají na to, že za dosah svých příspěvků musí platit. Další lekcí přizpůsobení se zdá být to, že budou muset platit ještě víc, nebo přistoupit na mnohem častější bázi k tvorbě produkčně náročnějšího video obsahu.

Zdroj: Socialbakers

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: