Sociální záložky: levně až ke čtenáři?
Služby sociálních booomarků, neboli záložek, jsou právem považovány za předchůdce sociálních sítí. Jak je můžeme využít ve svůj prospěch a jak jejich pomocí protlačit ten správný produkt? Možnosti zde jsou.
Jsou ve stínu a tak trochu na pozadí dnešních sociálních sítí. Přesto je používá celá řada lidí k běžné každodenní práci a k vyhledávání informací na internetu – sociální bookmarky. Služby, jako jsou www.delicious.com či první a vůbec nejznámější www.digg.com.
Ačkoli doba, kdy byly vyloženě módní a trendovou záležitostí je pravděpodobně již definitivně pryč, stále nacházejí své uplatnění a patří jim nezpochybnitelné místo v širokém spektru webových služeb.
Mohou také sloužit coby velmi efektivní nosič naší marketingové komunikace. Ovšem jen pokud je dovedeme správně využívat.
//Sociální – ne – sítě?
Sociální bookmarky vznikly v reakci na prudce rostoucí množství informací online, především v „blogosféře“ a z toho plynoucí stále větší a větší problémy při rozlišení, která je a která není užitečná.
Jejich idea je jednoduchá. Uživatelé internetu – prostřednictvím hlasování, sdílení a jiných obdobných kroků, vytvářejí přehledy relevantních a zajímavých odkazů, zajímavých informací, které ostatním stojí zato navštívit – a pak pro ně také hlasovat. Čím více má daný obsah hlasů (nebo čím vícekrát je vystaven), tím více je zobrazen dalším uživatelům a tím více fanoušků si získá.
Hlasovací služby zažily svůj vrchol před rozšířením sociálních sítí, zejména Facebooku, které do značné míry převzaly jejich účel. Stále se ale používají a stále mají své uživatele, byť pochopitelně došlo k posunům v jejich struktuře od mainstreamu, směrem k více specializovaným a tím pádem více omezeným i bonitním klientelám.
Sociální bookmarky v současnosti stále existují, používají se a mají úspěch. Nejsou v žádném případě náhražkou sociálních sítí ale spíše jejich efektivním doplňkem.
//Marketing
Sociální bookmarky můžeme využít jako podpůrný nástroj při propagaci svého webového obsahu. Neměli bychom se domnívat, že jde o nástroj, který může nahradit jiné metody, například PPC kampaně, ale přesto nám může být velmi užitečný.
Jejich prostřednictvím můžeme:
• Nastartovat zájem o náš web v určité, specifické komunitě
• Efektivně (a zadarmo) upozornit na aktuální obsah
• Proniknout ke konkrétní cílové skupině díky virálnímu šíření informací v bookmarcích
Prostřednictvím sociálních záložek nelze šířit reklamní sdělení v jejich tradiční podobě. To, co uživatelům musíme nabídnout je informace s vysokou mírou přidané hodnoty, což reklama samotná není. Základem záložky je stránka, na kterou záložka odkazuje. Právě tato stránka je nositelem přidané hodnoty.
Na stránku – například s akcí, nebo jinou zajímavou informací můžeme odkazovat v sociálních systémech, a to buď sami, nebo tak, žena ni necháme (prostřednictvím „sdílecích“ tlačítek) odkázat návštěvníky (optimální je pochopitelně kombinace obojího).
Důležité je, aby odkaz nepůsobil jako PR komunikace, protože to výrazně snižuje ochotu lidí odkazovat.
Pokud je náš obsah dostatečně zajímavý a odkaz na něj rozšíříme na ty systémy sociálních záložek, které používá předpokládaná cílová skupina, můžeme se v nejlepším případě dočkat zadarmo několika tisíc nebo i desítek tisíc návštěvníků webu a tomu odpovídajícímu množství konverzí.
Efektem sociálních záložek je, že nám mohou přinášet krátkodobou popularitu (v případě střední míry úspěchu záložky), ale také dlouhodobý návštěvnický bonus (pokud se nám povede dostat naši záložku na samotný vrchol žebříčků).
Nedostatkem vedle toho je, že „kampaně“ s využitím systémů sociálních záložek není možné opakovat – vždy musíme vymyslet něco zcela nového; vždy musíme přijít s inovací. Sociální systémy si náš obsah totiž pamatují a neumožní nám jej recyklovat beze změny.
//Infrastruktura
Minimem, které můžeme udělat pro efektivní používání systémů sociálních záložek je integrace těchto systémů do vlastní webové prezentace a zajištění toho, že v systémech sociálních záložek se budou objevovat novinky, které publikujeme online.
Vždy by se to ale mělo dělat manuálně a vždy by to mělo být uděláno tak, aby výsledný odkaz nevypadal, jako reklama. Skutečné šíření odkazu v systémech můžeme ovlivnit jen málo; je dáno jednak atraktivitou obsahu, jednak také náhodou.
Sociální záložky se používají vedle ostatních nástrojů propagace webu; vedle sociálních sítí, PPC/CPM reklamy a dalších postupů. Jsou doplňkem, který přináší nepravidelné, ale příjemné vlny zvýšené návštěvnosti. Zvládneme-li jej, mohou to být vlny pravidelnější. Nelze se však na něj spolehnout, ani jej brát jako hlavní kanál komunikace s publikem.