Uber byl zakázán ve Španělsku, Indii a Thajsku
Alternativní dopravní služba Uber má opět o další zákaz víc. Soud v Madridu vydal předběžné opatření, které mu zakazuje provozovat veškeré aktivity ve Španělsku.
Toto rozhodnutí přichází po protestech a stávkách tamních taxikářů v posledních měsících. Rozhodnutí soudu je pak založeno především na tom, že řidiči Uberu reálně konkurují taxikářům, nemají však k tomu potřebnou licenci. Dle soudu se tak jedná o případ nekalé konkurence.
Zdroj: Uber
Madrid byl po Barceloně druhým španělským městem, kde Uber spustil svoji činnost. V Barceloně začal fungovat v dubnu, i tam ovšem narazil na stejné problémy. Katalánská vláda, která má širokou autonomii, nyní pracuje na návrhu obecněji platné legislativy, jež by měla zabránit provozu taxi služeb na „nepravidelné bázi". Dotýkala by se tedy potenciálně i pro Uber konkurenčních služeb, jako je Lyft.
Nejdřív města, potom státy
Uber vstupuje na trhy ve velkých městech, proto obvykle předchází zákazy na lokální úrovni těm s celostátní působností. Regulace zabraňují reálnému provozu Uberu, které byly vydány v posledních měsících, slouží jako vzor de facto kdekoliv, kam se nyní Uber rozšiřuje. Například v americkém Portlandu začala fungovat služba UberX minulý pátek a v pondělí již byla na Uber podána žaloba města s cílem dalšímu fungování zabránit. Dle Mluvčí Uberu Evy Behrend bylo ovšem ve městě již sepsána petice na podporu jejího zaměstnavatele a byla dosud podepsána 7 tisíci občany. „Jejich podpora ilustruje, že je na čase modernizovat dopravní legislativu v Portlandu," uvedla pro The Guardian.
Jaké je to být řidičem Uberu? Na YouTube najdete množství poměrně upřímných zpovědí. Toto je jedna z nich.
Uber byl zakázán již v srpnu v Berlíně, aby byl zákaz rozšířen na celé území Německa rozhodnutím v září. Nějaká forma omezení dopadla na Uber v Evropě také v Belgii, Francii a Nizozemí, kde evropské zastoupení značky sídlí.
Rozhodnutí o zákazu služby UberPop v Nizozemí přišlo v pondělí tohoto týdne. V ten samý den padl zákaz pro Uber v indickém Novém Dillí, přičemž je v jednání celostátně platná legislativa omezující osobní dopravu cestujících automobilem bez taxi licencí. Přesně tato legislativa mezitím vstoupila včera v platnost v Thajsku, kde bylo zakázáno používání osobních automobilů k taxi dopravě pod pokutou 60 dolarů za každé porušení.
Obří hodnota firmy, ale také hroutící se veřejný obraz
Uber byl založen v roce 2009 a byl dlouhou dobu popisován jako inovátor a narušitel zkostnatělého a pro cestující nevýhodného trhu taxi služeb. Od té doby se z aplikace v Sillicon Valley stala světově známá značka, která operuje ve více než 250 městech v 50 zemích.
V médiích se již k Uberu nepřistupuje pouze jako k nadějnému startupu či technologické inovaci v dopravě, ale také jako k firmě, která svým narušením trhu bere práci mnoha taxikářům. Ti se pochopitelně sdružují na svou obranu a využívají k dehonestaci protivníka všechny dostupné prostředky. Zákaz Uberu a dalších „internetových taxíků" v Novém Dillí například přišel po medializaci údajného znásilnění, ke kterému mělo dojít ve voze objednaném přes Uber. Znásilnění je v Indii nyní velice citlivé téma a politici se snaží ukázat, že proti tomu zločinu bojují. I proto přišel zákaz téměř v řádu hodin poté, co začal být zmíněný případ znásilnění veřejným tématem.
Poněkud v kontrastu se vší kritikou a popsanými událostmi byl Uber v posledním kole investic minulý týden oceňován při valuaci 40 miliard dolarů. Jedná se o velmi zajímavou sumu vzhledem k tomu, že se jeho „impérium" začíná pod sílou lokálních a národních regulací poněkud drobit.
Zdroj: BBC, CNet, India Express, The Guardian, El País