Válka s ad blockery. YouTube jejich uživatelům zpomaluje načítání videí nebo jim je ani nespustí
YouTube v posledních kvartálech klesaly příjmy z reklamy, a Google to tak rozhodně nechce nechat. Tento rok proto vyhlašuje válku všem uživatelům, kteří na jeho video platformě konzumují obsah bez připravené dávky reklamních sdělení. Znemožňuje jim sledování videí zcela nebo jim alespoň ztěžuje jejich načítání.
Na načtení videí si počkáte alespoň 5 vteřin
5 vteřin. I takové zpoždění, než se video začne načítat, hlásí uživatelé ad blockerů na Reddit a dalších online fórech, někteří dokonce s nahrávkami obrazovky jako důkazem. Dít by se tak mělo zejména v internetových prohlížečích Mozilla Firefox a Edge. Tento problém se nicméně vyskytuje méně při používání prohlížeče Chrome vyvinutého Googlem.
Google dokonce poskytl pro Android Authority vyjádření, v němž přiznává, že zavedl systém, který má diváky přimět k odinstalování blokátorů reklam. Jeho mluvčí uvedl:
„Abychom podpořili rozmanitý ekosystém tvůrců po celém světě a umožnili miliardám lidí přístup k jejich oblíbenému obsahu na YouTube, zahájili jsme snahu vyzvat diváky s povolenými ad blockery, aby reklamy na YouTube povolili nebo vyzkoušeli službu YouTube Premium, která je bez reklam… Uživatelé, kteří mají nainstalované blokátory reklam, mohou zažít neoptimální sledování bez ohledu na to, jaký prohlížeč používají."
Agresivnější pojetí přináší výsledky
Zdroj: Reddit
Není to ovšem to nejradikálnější řešení, které YouTube v této oblasti zavádí. Už v létě začal zobrazovat menší části z uživatelů ad blockerů sdělení, ve kterém fakticky říká, aby si ho vypnuli, nebo si po přehrání 3 videí další už nespustí. Jako jediná alternativa bez reklam je nabízen YouTube Premium. Jak poznal i autor tohoto článku u „prohlížeče pro dítě“ s ad blockerem, toto varování není plané. Skutečně YouTube bez zákazu ad-blockeru přestává fungovat.
Řada uživatelů s tím pochopitelně není spokojená. „Nevadilo by mi sledovat reklamy, kdyby byla jen jedna na video. Možná kdyby vás nenutili sledovat 5 reklam za 15minutové video, lidé by nemuseli používat blokování reklam,“ říká jeden z uživatelů Redditu.
„Reklamy zřejmě nikdy nezmizí, ale mohli by je dělat sakra lépe. Jedna nebo dvě reklamy na začátku videa a jedna na konci jsou v pořádku. Klidně i jednu nebo dvě uprostřed dlouhého (čti: delšího než 30 minut) videa. Ale když máte tři až šest reklam na 20minutové nebo kratší video, začíná to být směšné,“ uvádí další.
Comment
byu/Reddit_n_Me from discussion
inyoutube
Jiní třeba upozorňují na to, že berou ad blockery také jako ochranu před spamovými reklamami, které jim YouTube údajně hojně nabízí. Jasné nicméně je, že YouTube má na takové rozhodnutí právo. Je to jeho platforma a i svým tvůrcům získávajícím peníze 55% podílem na příjmech z reklam u jejich videí chce nabídnout fér odměnu.
Hořkosladký pohled českého marketéra
Z pohledu marketéra využívajícího inzerci na YouTube je zátah na „černé pasažéry“ z řad diváků na první pohled pozitivní. Rozšíří se mu tím potenciální publikum a tím i dosah. Na druhou stranu účinnost reklam, které oslovují méně hodnotné zákazníky, je pochopitelně nižší. Cílení na celkové publikum doplněné o „kusy“, které by reklamu nejraději vypnuly a programově jen čekají se ztlumeným zvukem na možnost kliknout na „přeskočit video“, není ideální. Nic si nenamlouvejme. Mezi uživatele s ad blockerem patří i mnoho marketérů. Ti postihnutí popsaným zátahem mají v České republice smůlu navíc. Rozhodně se nevyhnou koňské dávce reklam „Honzy z Inizia“.
Zdroje: Engadget, Reddit, SEJ
Kam dál?
Poslechněte si WebTop100 podcast s Honzou Nedvědem z Inizia o budování kontroverzního byznysu, který ostatní marketéři nesnášejí.