Vaše příspěvky už nikoho nezajímají, odpovídá Facebook na rozchodový dopis Eat24
Z neustálého snižování organického dosahu Facebook stránek nemá radost asi nikdo. Služba Eat24 se to ale rozhodla vyřešit radikálněji než tichým stěžováním. Napsali Facebooku otevřený dopis, ve které se s ním ve zlém rozcházejí. A dostalo se jim dokonce i hezky sarkastické odpovědi přímo od Facebooku - skoro jako od zhrzené milenky.
Eat24 je americká služba, podobná třeba našemu DámeJídlo.cz. A má stejný problém jako většina stránek na Facebooku. Jejich obsah už se zobrazuje jen malému počtu fanoušků, všechno je prostě jinak. V Eat24 měli pocit, že vztah s Facebookem už nemá dál smysl udržovat. Právě proto napsali dlouhý, rozcházecí dopis, ve kterém vysvětlují, jak budou Facebook navždy milovat, ale už s ním nemůžou být. Svou Facebook stránku se 70 000 fanoušky v noci na 1.dubna smazali.
Asi by na tom nebylo nic tak mimořádného. Na to, že z modro-bílé sociální sítě se stal pro značky spíše placený kanál si stěžuje skoro každý. Facebook ale dosud nikdy nereagoval. Ale tak originální rozloučení prostě nemohli nechat bez reakce. Proto Brandon McCornick, ředitel globální komunikace a monetizace, s lehce sarkastickým tónem odpověděl.
V dopise Eat24 mimo jiné zaznělo: „Na začátku jsme se všichni společně smáli každému novému příspěvku. Teď ale chceš, abychom zaplatili, pokud chceme mluvit s našimi fanoušky. Trochu jsme tě prohledali na Google a zjistili jsme, že je to díky novému algoritmu, který ukazuje lidem víc to, co je ve skutečnosti zajímá. V tom případě se podle tebe naši fanoušci nezajímají o sushi porno a nechtějí slyšet, co si myslíme o pizze. Ale přece proto se stali fanoušky, ne?"
Brandon McCormick na to odpověděl, že svět se za posledních pár let dost změnil. A ačkoliv příspěvky o jídle někdy byly zábavné, už níkoho nezajímají. Ve světě se toho prostě děje až moc, na to aby někdo chtěl vidět sushi. Místo toho chtějí vidět třeba skvělou fotku domácích muffinů od svých přátel. To je sice pochopitelné, ale jak říká Eat24, uživatelé se přece stali fanoušky právě proto, že takové věci chtějí vidět. Brandon navíc svým způsobem potvrzuje, že Facebook vidí neplacený obsah firemních stránek jako něco, co jeho uživatelé už nechtějí vidět. Ale je tomu tak?
Když už se však Eat24 rozhodl Facebook poslechnout a investovat do reklamy, podstatná část ze získaných fanoušků z propagovaných příspěvků pocházela z Dubaje, Bangladéše a dalších značně nerelevantních míst. „Máme radost z našich nových mezinárodních fanoušků, ale zatím jsme jenom v Americe, tak proč myslíš, že chceme přátele, kterým nemůžeme poskytnout naše služby? To dává asi takový smysl, jako když si člověk objedná salámovou pizzu a dostane pizzu jen s jedním salámovým dílkem." Problému nerelevantních fanoušků získaných na základě cílené reklamy si rovněž všímá více firem. Na dané téma například vzniklo video s názvem Fraud. K této záležitosti se však McCormick bohužel nevyjádřil.
Zástupce Facebooku má částečně pravdu. Svět se změnil a snížení organického dosahu by se událo i bez jeho jakýchkoliv změn jen kvůli několikanásobnému zvýšení obsahu, který se na Facebooku vyskytuje. Otázka míry tohoto snížení už ale značně závisí i na vůli Facebooku. A nejen v Eat24 nastalo rozčarování z toho, že fanoušci zalajkovali jejich stránku, aby viděli její obsah, ale to už jde čím dál hůř. Otevřený dopis Eat24, jakkoliv je psaný s nadsázkou, se navíc dotýká i dalších problémů, se kterými se firemní stránky potýkají. Reakce Eat24 tak může předznamenávat trend, kdy si řada značek uvědomí, že už se jim správa Facebooku nevyplatí a odejdou.
Celý dopis si můžete přečíst zde.
Zdroje: Blog Eat24, AdWeek