2014 BrandZ Top 100: Google střídá Apple na pozici nejhodnotnější značky
Výzkumná agentura Milword Brown vydala svůj žebříček 100 nejhodnotnějších značek pro aktuální rok, 2014 BrandZ Top 100. Na první pozici střídá Google společnost Apple. Dle žebříčku vzrostla meziročně hodnota značky Google o 40 % a nyní ji lze definovat částkou 159 miliard amerických dolarů. Naproti tomu Apple, který kraloval BrandZ Top 100 poslední 3 roky, oslabil. Zaznamenal snížení hodnoty značky o pětinu na 148 miliard dolarů.
Co je za tímto prohozením pozic? Apple odvozoval vždy svou hodnotu od toho, že je inovátorem trhu, z toho, že přináší inovace, které trh nově definují. Dá se však říci, že od uvedení iPadu se podobně zásadní počin nepodařilo zopakovat. Apple přináší spíše evoluční než revoluční novinky.
Aktivity značky na první pozici zhodnotil pro Forbes viceprezident Milword Brown Optimor, Oscar Yuan: „Google dělá pravý opak - organizuje informace z celého světa a přinášejí je lidem pod ruce (skrze vyhledávač)... Má ale i mnohem agresivnější aktivity, jakou je GoogleX - snaha o vytvoření globálně dostupného internetového WiFi připojení s pomocí satelitů připevněných na balonech. Podobný typ inovace značce extrémně pomáhá - dělá zní společnost, co mění sny ve skutečnost. Velké mediální pokrytí měly letos brýle Google Glass... Google pokračuje v přinášení věcí zákazníkům v segmentech B2C i B2B, které předtím nikdy neviděli a nemysleli si, že jsou možné."
Třetí pozici udržel největší poskytovatel B2B služeb na světě, IBM, s hodnotou značky přes 107 miliard dolarů. Na čtvrté pozici je pak následován Microsoftem.
Technologické společnosti patří v rámci žebříčku mezi ty nejúspěšnější. V rámci Top 100 se zvýšila jejich hodnota meziročně o 16 %. Navíc reprezentují téměř třetinu veškeré hodnoty značek a pětinu značek jako takových. Ostatně první ne-technologickou značkou je McDonald's na pátém místě, následovaný Coca-Colou na šestém místě. Přitom je nutno podotknout, že obě dvě společnosti budují svoji značku velice umně s pomocí digitálního marketingu a moderních technologií.
Celková hodnota značek v žebříčku 2014 BrandZ Top 100 se meziročně zvýšila o 12 %, což značí celkový vzestup světové ekonomiky a posunutí dále od časů krize.
Zdroj: Milword Brown, Forbes, RankingTheBrands