9 formátů, které vám na přinesou organický dosah na Facebooku i v roce 2022
Často slyšíme výkřiky, že organický dosah Facebooku je vlastně mrtvý. Že Facebook sám je pomalu ale jistě na odpis, ale je důležité si uvědomit, že jde se svými více než 2 miliardami uživatelů stále o jednu z největších a nejaktivnějších sociálních sítí. Bez ohledu na to, na koho přesně cílíte – je velká pravděpodobnost, že jej najdete na Facebooku.
Na základě přehledu trendů od odbornice na Facebook Mari Smith jsme vytvořili seznam, na co byste ve své strategii určitě neměli zapomenout. Jaké formáty teď hrají prim? Modlíte se, abychom nejmenovali video? Máte smůlu, videoobsah je jedním z formátů, které algoritmus Facebooku upřednostňuje. A hned v závěsu jsou posty s pěknou grafikou. Když promýšlíte strategii na této sociální síti, mějte však na paměti, že je dobré využít všechny různé formáty obsahu, které Facebook dává k dispozici. Pojďme si je projít.
#1: Obrázkové příspěvky
Populární příspěvky, se kterými je fajn v rámci Facebooku pracovat, jsou rozhodně ty s velkou fotkou či grafikou a s nějakým citátem, textem, úryvkem článku. Nezapomínejte na CTA prvky, jako je třeba link nebo výzva ke sdílení či lajkování. Bez toho se váš příspěvek nemá šanci stát virálním a lidé si jej mezi sebou nebudou jen tak přeposílat. Dobré je také pamatovat na to, že uživatelé sociálních platforem text obyvkle jen zběžně proskenují, vyvarujte se proto sáhodlouhému vysvětlování a tunám písmenek, váš záměr musí být člověku na sítích jasný na první dobrou, víc času vám totiž nevěnuje.
#2: Facebook Stories
Stories, Stories, a zase Stories. Příběhy hýbou světem sociálních sítí, a pokud je vaše značka nedělá, tak o hodně přichází. Nemusíte nutně tvořit obsah pro Facebook a Instagram do Stories separátně. Stačí vymyslet jeden koncept a ten pak přesdílet z Instagramu na Facebook. Ve Stories můžete využívat spoustu skvělých funkcí, jako jsou ankety, nálepky a další vymoženosti, které vám zajistí interakci s vašimi fanoušky. Ideální je prý zveřejňovat mezi jedním a třemi příběhy najednou, budete mít vždy aktivní alespoň jedno Storiečko v daném 24hodinovém oknu. To vám pomůže udržet vaši značku v myslích uživatelů o něco jednodušeji.
Příběhy se teď navíc dají vytvářet celkem snadno. Můžete to zkusit v aplikaci Facebook na počítači a mobilu, a dokonce je dopředu plánovat v Business Suite na počítači a mobilu.
#3: Klasické posty s prolinkem
Pojďme se teď věnovat klasickým proklikovým příspěvkům, které často využívají třeba média, jež se vás pomocí šťavnatého titulku a dobrého copy snaží nalákat čtenáře na své weby. Tento typ postů na Facebooku tvoří většina marketérů a značek, protože chtějí své sledující na sítích dostat na své e-shopy a stránky. Pravdou však je, že Facebook chce, abyste na jeho platformě trávili co nejvíce času, takže když z ní uživatele směrujete ven, tak je logické, že budou mít vaše příspěvky menší dosah. Ale rozhodnout se, že všechno odkomunikujete na Facebooku a už nikdy nezveřejníte post s odkazem pryč, nedává smysl.
Je třeba však k odkazům přistupovat strategicky a používat je střídmě a s rozmyslem. U odkazů na externí zdroje zpráv a zdroje, které by vaše publikum mohly zajímat – ale u nichž je vám jedno, zda na link kliknou, nebo ne – můžete odkaz v delším popisku posunout níže, kde budou čtenáři muset rozkliknout Zobrazit více, než se jim vůbec zobrazí celý text. A jako bonus vám klik na odkaz Zobrazit více zajistí zájem publika. Pokud však jde o nějakou důležitou zprávu a potřebujete, aby na to lidé klikli, nebudete odkaz dávat co nejníže.
A pozor také na to, když do copy textu použijete link a až poté dodáte příslušný obrázek, Facebook si načte nejdřív obsah linku a bere tak celý post jako proklikový post, kterým chcete uživatelé odvádět pryč, což vám zajistí horší dosah. Pokud to však uděláte naopak (nejdřív nahrajete obrázek a až poté umístíte odkaz do textu), Facebook nemá šanci načíst link, což znamená, že se z něj stane příspěvek s obrázkem a odkazem a máte větší šanci, že jej algoritmus zaznamená.
Nesdílejte však odkazy příliš často. Neustálé odvádění uživatelů z Facebooku (byť se nejedná vždy o návštěvnost vaší stránky a sdílíte třeba i užitečné věci související s vaším brandem) vám může zmenšit dosahy stránky.
#4: Textové posty s originálním barevným pozadím
Na Facebooku najdete také typ příspěvků, které se chovají velmi podobně jako ty textové, které uživatelé obyčejné píší do osobních statusů. Nyní si k nim však máte možnost vygenerovat pozadí, které pomůže vašemu textu vyniknout v záplavě obsahu. Na některá z těchto pozadí můžete dokonce přidat svého vygenerovaného avatara z Facebooku. Pokud potřebujete sdělit svým fanouškům něco důležitého, je textový post s výrazným pozadím tou správnou volbou. Výhodou je totiž podle Mari Smith také velký dosah takových příspěvků – větší než u obrázkových, i obyčejných textových postů.
Dejte si však pozor, aby váš text pro tento typ postu nebyl příliš dlouhý a vešel se v celku do příspěvku a vaši sledující nemuseli klikat na Zobrazit více.
#4: Facebook Reels
Na Facebooku často narazíte na Reels z Instagramu, kde je tento formát momentálně jedním z nejoblíbenějších. Facebook však usiluje o to, aby tento typ videí byl viditelný i v rámci jeho samotného. V tuto chvíli je však pro tvorbu Reels robustnějším a vhodnějším nástrojem Instagram, který má různé přidané funkce, které můžete dobře při prezentaci značky dobře využít. A pozor! Opravdu po vás v rámci tvorby Reelu nikdo nechce synchronizované tanečky. Naopak můžete být úspěšní i bez toho. Stačí jen udat trend a vaše video se může stát virálním. Nemáme však recept na to, co by to mohlo být, každá značka si musí najít ten svůj přístup, jak na tvorbu Reels. Rozhodně se vám však při jejich produkci bude hodit autenticita.
#6: Nahrané video
Další na seznamu možných formátů příspěvků, které můžete na Facebooku publikovat, je nahrané nebo předem nahrané video. Mark Zuckerberg označil video jako budoucnost Facebooku již před několika lety. Facebook Watch stále není konkurencí srovnatelnou s YouTube a video nemá na modrobílé sociální síti tak velkou dominanci, jako se předpokládalo.
I tak má ale v mnoha případech smysl a dokáže zaujmout. A ne nutně jen na pár vteřin. Mari Smith upozorňuje na to, že dlouhá videa se stopáží 3 minuty a více mají často lepší výsledky než videa kratší. A zdá se, že videa, která mají 5 minut nebo více, mají nejlepší výsledky, pokud jde o nativně nahraná videa.
Co se týče samotného obsahu, ujistěte se, že CTA videa je jasné nejen z něj samotného, ale i z jeho titulku. To má stejně jako u obrázků zajistit, že pokud video získá hodně sdílení, vaše CTA a odkaz se budou sdílet spolu s ním.
#7: Facebook Live Video
Live videa nejsou už zdaleka tím algoritmicky nejpropagovanějším formátem, jako tomu bylo při jejich uvedení na platformu. Přesto mají význam, obzvláště, když se stanou pravidelným programem, na který jsou vaši fanoušci zvyklí. Fungují ale i velká oznámení produktových či jiných novinek ve vaší firmě, vyjádření k očekávaným událostem, ale i k změnám ve vašem oboru.
Živá videa jsou streamována na Facebook a po jejich skončení máte možnost livestream smazat, nebo jej nechat na Facebooku jako nativní video. Můžete streamovat pomocí nativního softwaru Facebooku nebo použít některou z mnoha dostupných aplikací třetích stran — u nich je výhodou častá možnost zobrazovat komentáře přes video / přímo ve videu. Právě komentáře a možnost na ně reagovat v reálném čase nabízí hlubší spojení s fanoušky. A tím, že tyto komentáře zobrazíte, interaktivitu ještě více posílíte.
Facebook uvedl loni v prosinci celou řadu novinek s cílem podpořit živá vysílání. Konečně nabízí možnost sdílet přímo v nich linky a například také umožňuje ankety.
#8: Facebook Live Audio Rooms
Klon Clubhouse, Live Audio Rooms je už na Facebooku dostupný několik měsíců, zejména ve vybraných Skupinách (Facebook Groups). Výhody i obsahové tipy do značné míry kopírují to, co jsme uvedli výše u živých vysílání: akorát Live Audio Room v přijatelné kvalitě není tak produkčně náročná.
Zároveň je snazší si do vysílání pozvat hosty, kteří by se nechtěli zapojit při přítomnosti kamery. Pochopitelně i připojení na dálku je v takovém případě jednodušší a klade na hosty menší nároky například na nasvícení.
Mari Smith upozorňuje na to, že je patrná jedna věc: lidé chtějí spojení místo obsahu. Tolerují a snášejí obrázky a videa, která na ně mluví, ale ve skutečnosti chtějí mít možnost zapojit se do konverzace a oslovit vás jako značku nebo marketéra a mluvit s vámi. Live Audio Rooms jim tuto možnost nabízejí.
Další výraznou výhodou je, že jakmile spustíte živou audio místnost, vytvoří se na vaší timeline příspěvek, který mohou lidé vidět ve svém news feedu, a tím dáte lidem vědět, že jste online a k dispozici pro chat. V tu chvíli mohou do zvukové místnosti skočit nebo se rozhodnout zanechat komentář, který uvidíte, pokud se vrátíte a navštívíte příspěvek mimo místnost.
#9: Podcasty na Facebooku
Facebook dlouho podcasty podceňoval, a zejména Spotify mu v této oblasti skutečně ujelo, ale loni na podzim přišel s oznámením, že najdou místo i u něj. Hlasy proti podcastům na Facebooku jsou jasné: lidé na něm rychle scrollují, když je příspěvek nezaujme do pár vteřin, sjedou prostě níž. Jak by v takovém prostředí mohl obstát podcast?
Odpovědí je, že jde zejména o další formu distribuce, která minimálně potenciální publikum upozorní na existenci podcastu, který si mohou v plné délce pak poslechnout třeba i na jiné platformě. Facebook se ale snaží, aby to šlo i od něj. Spuštěný podcast bude pokračovat v přehrávání, i když aplikaci Facebook odložíte, abyste se věnovali něčemu jinému, podobně jako tomu je u Spotify nebo podcastových aplikací.
Pokud máte existující podcast, můžete jej připojit ke službě Facebook a přehrát jej jejím uživatelům. Nativní nahrání podcastu na Facebook je spojeno s vytvořením příspěvku přímo v news feedu Facebooku, který lidem umožní najít a poslechnout si epizodu vašeho podcastu. A v tuto chvíli dostane, jak to tak u nových formátů bývá, i jisté zvýhodnění od algoritmu.
Jednou z největších výhod streamování podcastu přes Facebook pak je, že posluchači mají možnost ukládat a sdílet své oblíbené úryvky z vašeho podcastu. Tzv. Soundbites jde sdílet také v rámci Live Audio Rooms a ukázku jejich nahrání přibližuje obrázek výše. Jde o funkci, která na podcastových platformách není obvyklá. Facebook tak i v této oblasti nabízí něco navíc.
Facebook nabízí marketérům spoustu možností, jak dobře uživatelům sítí prodat jejich značku. Je jen na nich, jaké taktiky do svých strategií implementují. S obsahem na Facebooku si můžete hrát, můžete vše testovat a získáte celkem rychle odpovědi na to, zda vám nějaký typ obsahu funguje, či nefunguje a jaký typ formátů se vám vyplatí používat nejvíce. Důležité také je daný obsah dodávat na platformu v co nejvyšší kvalitě a v souladu s DNA značky.
Zdroje: Social Media Examiner