AI avataři influencerů pro interakci s fanoušky přicházejí. Lákadlo Meta pro tvůrce obsahu je v rozporu s původními hodnotami sociálních médií

9. 7. 2024 | Petr Michl
Je stále na sociálních médiích platná autenticita? Meta testuje AI studio, které nabídne influencerům pomocníky pro interakci s fanoušky. Jistě to ušetří čas tvůrcům obsahu, ale přináší to jen další syntetický rozměr interakce uživatelů na Instagramu.

AI boti přicházejí a influenceři na platformách Meta si je budou moci vychovat jako své pobočníky. To nedávno sdělil Mark Zuckerberg v rozhovoru s youtuberem Kanem Sutterem. Jejich budování bude umožněno v testovacím režimu platformy „AI studio“ pro vybrané tvůrce na Instagramu z USA.

Autenticita. To je to slovo, které je ve spojitosti s influencery na sociálních sítích spojováno ve všech pádech. A to zejména jako důvod toho, proč je tento druh celebrit jiný. Lidé je nutně nemají rádi proto, jak zpívají nebo hrají, ale pro to, jací jsou. Nezměrné množství lidí na sociálních médiích dělá velmi podobné věci. Dělícím prvkem mezi populárním nebo běžným uživatelem bývá mimo frekvence obsahu zejména charakter a projev. A i to má být nyní replikováno s pomocí umělé inteligence.

Tvůrci o publiku určité (zatím nedefinované) velikosti budou schopni vycvičit AI verze sebe sama, ti pak budou moci převzít komunikaci s fanoušky ve zprávách (DMs). Jak ukazuje příklad níže, tito boti budou označeni — lidé, se kterými budou interagovat, nebudou uváděni v omyl.


Zdroj: Meta

Jak vypadá rozhraní tvorby vlastního avatara, pak nedávno zachytil spotter Alessandro Paluzzi (viz níže). Influenceři budou schopni svého AI agenta nakrmit fakty o sobě, tak aby ten pak dokázal odpovídat na nejčastější otázky fanoušků. Jedná se o dost podobný proces jako u tvorby AI chatbotů firem, jež dokážou v interaktivní podobě předat odpovědi na dotazy pokryté obvykle jinak v sekci FAQs. Influenceři v mnoha případech berou odpovídání na repetitivní dotazy jako nesmírného žrouta času, který není moc produktivní, ale „dělat se to musí“. AI avataři jim tak mohou ulehčit.


Zdroj: Alessandro Paluzzi

S tímto technologickým posunem jsou nicméně spojené i některé otázky na hraně etiky či spíše jakési dosavadní influencerské etikety. Není „budování komunity“ i skrze podobné konverzace to, o čem by měla práce influencerů být? Skončí to jenom „FAQs avatarů“? Už teď stačí schopnosti jazykových modelů na to, abyste s nimi „prokecali“ hodiny a měli pocit, že vám někdo rozumí a má podobné zájmy. I s AI štítkem u jména bude může potenciálně sloužit podobně i AI avatar tvůrců.

Výše zmíněný Kane Sutter se ptal na etiku podobného rozšiřování schopností AI avatarů tvůrců Zuckerberga sám, ale dostal poměrně neurčitou odpověď (o AI studiu se začnou bavit od času 7:31). Sutterovi přitom přišlo přijatelné odpovídání avatary na faktické dotazy, méně zřejmé mu přišlo odpovídání AI avatara na názory. Dodáváme, že snadno si lze představit neškodné otázky typu: „Co si myslíš o koncertním turné Taylor Swift?“ Úplně s jiným dopadem ale mohou být dotazy jako: „Ve škole se stala situace XY. Jak se teď mám ke kamarádce YZ zachovat?“

 

Dobří a zlí boti

Sociální média obecně roky bojují (minimálně deklaratorně) proti falešným uživatelským účtům, proti botům produkujícím generický obsah nebo třeba obsah s cílem šířit dezinformace či nenávist, botům snažícím se z lidí vylákat peníze. Výše naznačený posun nicméně říká, že umělé entity na sociálních sítích jsou O.K.

A asi není náhoda, že jejich prvním přístavem má být Instagram, kam i uživatelé z masa a kostí dávají obvykle tu nejnaleštěnější verzi své reality, která s jejím celkovým vyzněním nemá zase tolik společného. Instagram byl také prvním domovem CGI vytvořených avatarů jako uživatelů, které mají v oblibě i mnohé značky — avatar jako obsahový produkt je totiž méně nebezpečný než člověk, který může být třeba skvělým food influencerem, ale vždy tu je nebezpečí, že vyplavou odněkud neblahé informace o chování v jiných sférách jeho života nebo že začne projevovat rasistické či politicky nebo jinak nevhodné názory (minimálně se zaměřením značky, viz kauza Renault vs. Attila Végh a Jasmina Alagič).

Už nyní ve výseku sociálních médiích tráví uživatelé čas sledováním fiktivních postav publikujících fiktivní obsah. Představa dalších hodin času, které by s jejich avatary trávili fanoušci při online konverzacích, připomíná kapitolu z dystopického sci-fi filmu. A popravdě to nepůsobí zcela hodnotně ani u AI avatarů skutečných osob. A ano, veškeré výtky se dají shodit ze stolu tím, že i čtení beletrie je únikem do fikčních světů, a to je považováno za přínosné (ostatně obsahy vybraných fikčních světů můžete potkat i ve škole mezi okruhy maturitních otázek z češtiny). Přesto se tento směr zdá jako zrazení ideálů, se kterými byla sociální média budována a svými tvůrci propagována. Od snazšího nahlížení do života přátel a vytváření kontaktů se skutečnými lidmi jsme pokročili do reality, která je „fake“ a posouvá se i díky AI avatarům do stavu „umělého světa“ ještě více odtrženého od toho skutečného okolo nás. 

 

Kam dál?


Podívejte se na článek Virtuální influenceři získávají oblibu značek: jsou dokonalí a neodmlouvají.

Štítky dokumentu: Instagram Komentář

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: