APEK: e-shopy a dopravci o Vánocích zrychlily. Balíčky byly u zákazníků za dva dny

28. 1. 2020 | redakce
Jak na tom bylo předvánoční doručování zboží z e-shopů? Oproti roku 2018 došlo prakticky ve všech směrech ke zlepšení. Má to i nějaké negativum? Řada dopravců své služby pro internetové obchody aktuálně zdražila nebo v nejbližší době zdraží.


Zdroj: stock photo of delivery on Shutterstock

Rychlost a kvalita doručení objednávek je pro internetové obchody a jejich zákazníky jedním z klíčových bodů. Také Vánoce 2019 byly pro e-shoy a dopravce velkou výzvou. Jak ukazují data i ohlasy zákazníků, dodání vánočních dárků tentokrát proběhlo bez větších problémů a včas.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mohla díky spolupráci se službou Balíkobot porovnat výsledky v oblasti doručování zásilek v hlavní sezoně, tedy v listopadu a prosince 2019, oproti ostatním měsícům v roce. Data, která vychází ze statistik 1500 klientů Balíkobotu, potvrzují, že oproti roku 2018 došlo prakticky ve všech směrech ke zlepšení.

Pro kvalitní zpětnou vazbu jsme se rozhodli například porovnat, jak dlouho dopravcům trvalo dodat balík zákazníkovi od předání prodejcem. Nejedná se tedy o kompletní dobu dodání od momentu objednávky, nicméně tu velmi ovlivňuje skladovost zakoupeného zboží a další faktory. Jako pozitivní shledávám, že zatímco v roce 2018 trvalo takové doručení kupujícímu do ruky 2,5 dne, v roce 2019 to bylo 2,23 dne. Při celkovém objemu zásilek se jedná o velmi zajímavý výsledek. I s ohledem na fakt, že do této statistiky jsou zahrnuty i případy, kdy zákazník zboží nepřevezme vlastním rozhodnutím napoprvé a dodání se tak o den prodlouží,“ hodnotí výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Období listopadu a prosince je pro dopravce velmi náročné, což potvrzuje fakt, že doba doručení v ostatních měsících zabere ještě méně – v průměru 2,081 dne.

Rozdíly ovšem neplatí u zásilek, které si zákazníci objednávají v e-shopech na výdejní místa. Růst popularity tohoto způsobu doručení je dlouhodobým trendem mezi nakupujícími, před Vánoci ho plánovalo využít alespoň jednou více než 50 % zákazníků. Doba, po kterou si kupující vyzvedli balík z výdejního místa, byla od ledna do října 2019 2,902 dne, před Vánoci to pak bylo 2,91.Pro zákazníky se jedná díky rozvinuté síti výdejen o pohodlný způsob dodání zboží. Současně na odběr nemusí spěchat, a tak si balíček vyzvednou obvykle později, než kdyby jim jej dopravce dodal přímo do ruky,“ doplňuje Jan Vetyška.

Procento nedoručených zásilek  pokleslo. Na druhou stranu lidé zapomínají na objednávky na výdejních místech

Dalším významným pohledem pro vyhodnocení vánočního období je pro internetové obchody procento nedoručených zásilek. To je před Vánoci nižší než během běžného roku. V roce 2019 to u zásilek „do ruky“ bylo 1,12 % oproti 1,45 %. I zde se jedná o zlepšení oproti předchozímu období. V roce 2018 byly poměry nedoručených zásilek 1,22 % v listopadu a prosinci a 1,64 % po zbytek roku. V celkových objemech se jedná o meziroční zlepšení (tedy pokles nedoručených balíků) ve výši 8,6 %  o Vánocích a 11,6 % mimo hlavní sezonu.

Horší je to v tomto směru s balíky na výdejní místa. Bohužel, zákazníci cítí zjevně v takovém případě doručení menší zodpovědnost. O Vánocích tak e-shopy vyřídily neúspěšně 3,55 % objednávek na výdejny, během zbytku roku 2019 to bylo dokonce 5,42 %. Zde je ovšem prostor na zlepšení především na straně kupujících. Měli by ctít stejný přístup, jaký očekávají od e-shopů,“ upozornil na nešvar ze strany spotřebitelů Vetyška a dodává:

Vánoce 2019 byly ve všech směrech z pohledu české e-commerce pozitivní. Obraty e-shopů během předvánočního období vzrostly meziročně o 16 %, současně se dařilo doručovat objednávky rychleji a úspěšněji než v předchozím roce. Věřím, že našim internetovým obchodům a dopravcům se podobné zlepšení povede i v roce 2020.

Závěrem výkonný ředitel APEK upozorňuje: „Se zvýšenou kvalitou, rychlostí doručení a také nárůstem mzdových nákladů se bohužel pojí méně příjemná změna, která zákazníky e-shopů čeká. Řada dopravců své služby pro internetové obchody aktuálně zdražila nebo v nejbližší době zdraží, a to se samozřejmě může projevit na koncových cenách za dodání zboží. Věřím však, že s ohledem na popsané zkvalitnění služeb tuto změnu nakupující pochopí.

Štítky dokumentu: E-Commerce Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Podobné články: