Budou našeptávači umělé inteligence novou kreativní profesí budoucnosti?
Zdroj: Reddit
Asi už jste na sítích viděli nějakou z fotografií nebo grafik, které vznikly pomocí nástrojů umělé inteligence, jako jsou třeba Midjourney, DALL-E nebo Stable Diffusion. Takový AI nástroj je schopen vám na základě pouze slovního popisu na počkání vygenerovat téměř cokoliv a výsledky jeho práce se den ode dne zdokonalují a berou dech. Ať už je to realistická fotografie pokrmu s názvem pizzová koule nebo fiktivní selfie člověka z generace Z v kulisách Velké francouzské revoluce, je jasné, že v AI generovaných obrázcích se skrývá budoucnost a už nyní často není možné je rozeznat od pořízené fotografie nebo grafiky připravené člověkem.
Zdroj: Reddit
Bude ale každý marketér nyní schopen generovat své vlastní grafiky nebo fotografie, a kreativci proto nebudou mít co jíst? Asi ne tak docela. Dát totiž umělé inteligenci kvalitní pokyn tak, aby opravdu vygenerovala to, co potřebujete, není jednoduché. A dost možná budou AI našeptávači novým žádaným zbožím na personálním trhu.
Ve světě už vznikají první tržiště, třeba jako PromptBase, na kterých můžete obchodovat kvalitní nápovědy, na základě kterých lze generovat loga, ilustrace i realistické fotografie. Pokud totiž chcete získat dobrý výsledek, nestačí AI nástroji napovědět pár klíčovými slovy, ale je třeba i delší text, který kromě objektu na obraze popíše třeba i daný styl, barevnou paletu, ostrost vykreslení nebo další elementy, které má kýžený obraz obsahovat. Odstavec takového podrobného popisu si pak na PromptBase lze koupit za 2 až 5 dolarů, z čehož si tržiště bere 20% poplatek.
Lze se tedy domnívat, že tímto způsobem budou v budoucnu vznikat vizuální banky fotografií nebo ilustrací, tak jak nyní funguje třeba Adobe Stock, až na ten rozdíl, že budou generované umělou inteligencí na základě daného popisu. Vy už si pak jen vyberete výsledný design a nebo jako větší společnost prostě zaměstnáte svého „našeptávače”, který bude schopen dokonale popsat to, co pro svoji práci budete potřebovat.
Server The Verge přinesl rozhovor s jedním z těchto našeptávačů, Justinem Recklingem, a ten popisuje, jaké kvality je třeba pro tuto profesi mít:
„Brzy jsem zjistil, že mi to jde a jsem schopen na základě textu generovat skvělé obrazy. Umím programovat a věnuji se zabezpečování softwaru, zároveň mám dobrý estetický vkus, a tak se mi daří generovat obrazy, které lahodí oku.”
Zdroj: PromptBase
AI našeptávač je tak něco mezi kodérem a grafikem, přičemž Justin dále popisuje, že už nyní je schopen prodat denně 3 až 5 textových návrhů a neustále pracuje na dalších do své databáze. Mezi jeho nejprodávanější obrazy patří Block Cities, tedy jakési fiktivní městské ostrůvky, které lze využít třeba v přípravě herního designu.
Jak dokazuje výše vložený příspěvek stratéga Tomáše Mrkvičky na LinkedIn a diskuze pod ním, i v českém prostředí už vzniká debata o vzniku podobných profesí. Významně by je mohly používat třeba média při tvorbě ilustračních fotografií nebo náhledových obrázků, ale i kreativní agentury při stavění moodboardů, storyboardů nebo vizualizací pro klientské prezentace. Lze však předpokládat, že umělá inteligence se bude vyvíjet opravdu velmi rychle, a tak s ní bude třeba držet krok. Platí to i pro našeptávače, kteří také nemají v dlouhodobém horizontu nic jisté. Bohužel to platí pro většinu z nás.
Tip redakce:
Původní dílo: Mlékařka, Jan Vermeer. Zdroj: Nestlé, Ogilvy Paris
Metoda „Outpainting" je o rozšíření uměleckého díla. S pomocí těch správných příkazů pro AI vizuální nástroj můžete slavným kusům z minulosti pořádně „roztáhnout plátno“. Hranice kreativity umělé inteligence vyzkoušela i společnost Nestlé v rámci kampaně pro francouzskou značku jogurtů La Laitière. Potřebovala na to víc než 1000 promptů. Dobrý prompter by se jim tedy rozhodně hodil. Na rozšířený obraz a další podrobnosti se podívejte zde.