Černoch v letáku není problémem. Lidl brilantně odpověděl na rasistické stížnosti zákazníků

4. 1. 2017 | Petr Michl
„Nejsem rasista, ale na černocha v letáku se dívat v Česku nechci." Lidl se s podobnými vzkazy skvěle vyrovnal.



Když spravujete značku, která je tak catch-all, jak jen může být, nemůžete se zavděčit všem. Pobouřené reakce některých lidí na to, že v letáku retailového řetězce Lidl pózoval v oblečení model tmavé pleti, pak dokonce vyvolávají otázku, zdali by něco takového vůbec bylo morální.

Lidl je kolos operující ve 27 státech Evropy. S nadnárodním přesahem jsou proto vyráběny i jeho letáky. To samé, co v nich vidí Italové v Miláně, mohou vidět i Češi v Řitce. A na letáku platném od zítřka 5. ledna se objevil i model s tmavou platí.


Zdroj: Lidl.cz

„Co je na tom tak nenormálního?" řeknete si. Ze stejných důvodů jako v Lidlu se v českých domácnostech mohou lidé setkat s modelkami a modely tmavé pleti například v celé řadě katalogů módních značek jako Bonprix nebo Lindex. U Lidlu to bylo ovšem něco neodpovídající převážné praxi a neváhalo to připomenout několik „vlastenců" řídících se heslem: „Nejsem rasista, ale na černocha v letáku se dívat v Česku nechci." Výběr podobných reakcí zachytila facebooková stránka Proti projevům nenávisti.

Značky tváří tvář hněvu křiklounů v sociálních médiích často povolí. Přeci mezi tak často opakované poučky patří omluvit se, i když víte, že stěžovatel není úplně v právu. Lidé spravující facebookovou stránku Lidlu ale zaslouží pochvalu. V reakci na příspěvek paní Bohuslavy Lobotkové s příznačným logem Islám v ČR nechceme místo profilové fotografie odpověděli slušně, ale s ráznou obhajobou postojů, za kterými značka stojí.



Tento text není žádnou obhajobou a priori multikulturního přístupu ke korporátní vizuální prezentaci. Snímky se scénami ze zasedacích místností z fotobank, kde jsou ve formálním oblečení povinně zástupci všech rasových skupin, vyznívají v prostředí, kde by něco takového bylo nevídaným úkazem, poněkud nepatřičně. A kdyby Lidl vytvářel letáky pro každý trh zvlášť, dávalo by smysl přizpůsobit jim i výběr modelů. Přesto je chvályhodné, když si značka za svým přístupem dokáže stát a neohne hřbet před menšinou hlasitých rasistů. U nich si Lidl pravděpodobně vysloužil velký černý puntík, od nás má jedničku s hvězdičkou.

PS:

Pokud se chcete podívat na další hlasy vlastenců, navštivte sekci příspěvků návštěvníků na FB stránce Lidlu. Naštěstí se mezi nimi objevují i názory těch, co to tak černě nevidí. Níže se podívejte na dvě ukázky.







Kam dál?

 

Tato kauza nebyla tématem jen pro samotný řetězec. Podívejte se na nejlepší reakce na #Lidlgate od dalších značek.

Štítky dokumentu: Facebook Krizová komunikace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: