Chcete úspěšnou reklamu? Nechte ji udělat zákazníkům
Termín crowdsourcing je v poslední době hodně trendy. Od dotazu na Facebook stránce firemního profilu na zákaznickou spokojenost po svěření realizace spotu pro světově nejdůležitější den pro televizní reklamu je však notně daleký kus cesty. Přesně ten ale neváhali ujít zástupci značky Doritos spadající pod Frito-Lays North America. Vyhlásili soutěž pro své zákazníky s úkolem vytvořit spot, který pak bude propagovat značku tortilla chipsů během komerčních přestávek v utkání Super Bowlu. Odměna pro vítěze rozhodně nesvědčí o škudlení – může jí být totiž až rovný milion amerických dolarů. Fakt, že se jim to vyplatí, je ovšem zřejmý z toho, že tak činí již třetím rokem po sobě.
Vítěznou reklamu s přízviskem „Nejlepší přítel člověka“ vytvořil Jonathan Friedman. Jsou v ní dva domácí mazlíčci: mrtvá kočka Fluffy a velký pes (doga), který ji zahrabal na zahradě a asi nemá ohledně jejího skonu zcela čisté svědomí. Mlčení „páníčka“ uplácí s pomocí balíčku Doritos. Evidentně to funguje, protože ten zapírá i na přímý dotaz manželky. Otočený princip uplácení pamlskem je vtipný a dokazuje, že pro propagaci produktu nepotřebujete bombastické počítačové triky a náročné produkce, jaké byly vidět během Super Bowlu u reklam automobilek. Grafik a muzikant na volné noze Friedman ostatně říká, že jeho náklady byly 20 dolarů za pamlsky pro motivaci zvířecího herce. Ještě neuvěřitelnější pak je, že se reklama umístila dle Ad Meter, ankety oblíbenosti reklam deníku USA Today, na prvním místě.
Úspěchem bylo jistě i 3. místo další „reklamy z lidu“ vytvořené Joe Wilsonem. Spot s označením Sling Baby vypadá mnohem více jako práce profesionální reklamní agentury. Batoleti, kterého škádlí starší kluk s Doritos, pomůže babička na elektrickém vozíku. Kšíry mrněte využije jako primitivní katapult a pošle ho na efektní let, na jehož konci čeká sousto Doritos.
Společnost Fritto-Lays by určitě dokázala získat levnější spot i od renomované reklamní agentury. Pohádková výhra milionu dolarů nicméně láká k účasti v soutěži i opravdu zdatné kreativce, přitahuje hlasující, kteří dobrovolně sledují mnohem více spotů i ve fázi hlasování na CrashTheSuperBowl.com o tom nejlepším, a vytváří kolem značky velmi pozitivní mediální buzz. Sluší se snad jen dodat: „Job well done!“
Pokud chcete vidět více reklam světového formátu, prohlédněte si Nejlepší reklamy ze Super Bowlu 2012.
Zdroje: www.prdaily.com, www.istockanalyst.com