Chystá se YouTube schovávat tlačítko 'Přeskočit'? Odhalený test to naznačuje

7. 10. 2024 | Petr Michl
Přituhuje. Zdá se, že YouTube testuje další cestu, jak přimět uživatele zhlédnout celé reklamy. Tlačítko „Přeskočit“ si s nimi bude hrát na schovávanou.

Trend na YouTube je jasný: čím dál více reklam, více reklamních formátů a ztížení všech snah uživatelů o to, aby se vystavení reklamním sdělením vyhnuli. Tedy s výjimkou jednoho: nákupu YouTube Premium. Zcela v souladu s tím je test, který zachytil jeden z uživatelů Redditu. Ukazuje „schovávající se“ tlačítko „Skip ads“, v češtině „Přeskočit".

Google si v posledním roce posvítil u své video platformy na ad blockery a do značné míry znemožnil jejich používání. Při detekování některých nástrojů zpomalil přehrávání videa, u jiných ho přímo zastavil a podmínil pokračování odstraněním ad blockeru.

Před pár týdny začal pouštět reklamy i v okamžiku, kdy video stopnete. Zároveň to není tak dlouho, co YouTube zavedl nepřeskočitelné reklamy, u kterých tlačítko „Přeskočit“ absentuje. Nyní se pouští do experimentů na úkor sledujícího i u těch, kde je.  Fotografie níže ukazuje, jak je tlačítko mimo svou obvyklou pozici a zároveň je překryto tmavě šedivou barvou. Evidentně s cílem, aby ho uživatel jednoduše nenašel.


Zdroj: Reddit / BigBlueMountainStar

Tlačítko „Přeskočit“ bylo zavedeno dílem jako cesta, jak dát uživatelům šanci sledovat reklamy, co je zajímají, a dílem také jako tlak na to, aby inzerenti vytvářeli spoty, jež jsou poutavější a lidé je budou chtít dodívat. Úpravy YouTube v posledních 2 letech nicméně naznačují, že se jeho přístup změnil spíše do role doručit sledujícím co nejvíce reklam bez ohledu na to, jak jim je to příjemné. Inzerent navíc platí u delších spotů právě za „nepřeskočená zhlédnutí" či za proklik, takže k uživatelům méně ohleduplnou variantou, která přináší YouTube také peníze, je ztížit jim přeskočení.

Uvidíme, jak se změny propíšou v realitě. Loni jsme psali o testu změn u přeskakovacího tlačítka v podobě, kterou můžete vidět níže.


Zdroj: X / Thomas Eccel

Úpravy vykazovaly tyto charakteristiky:

  • menší font písma textu;

  • větší průhlednost pozadí;

  • rámeček se zaoblenými rohy;

  • žádná velká písmena ve slově „Ads".


A test se pak skutečně propsal do reality, akorát s čitelnějším fontem a trochu menší průhledností černého pozadí tlačítka. Takto vypadá nyní.

 

A toto byla výraznější a čitelnější verze v roce 2023, u níž není text jen „Přeskočit", ale „Přeskočit reklamy".


Zdroj: YouTube / repro Marketing Journal

Je v pořádku přístup YouTube, který záměrně zhoršuje uživatelský zážitek a neustále přidává na počtech formátů reklamy i frekvenci jejich zobrazení? Čistě z podnikatelského pohledu je hlavním cílem maximalizovat zisk. A v tomto případě to znamená zkoušet hranice toho, co „uživatel ještě vydrží“, než přestane platformu využívat, nebo si zakoupí YouTube Premium i bez reklam. A popravdě i zde přituhuje — před dvěma týdny v Česku zdražilo rodinné předplatné prémiového YouTube členství z 269 na 389 korun měsíčně.

Přiznejme si, že uživatelská zkušenost mnoha jiných video platforem, včetně free online verzí českých soukromých televizí, je dlouhá léta horší. Na některých zájemce o zhlédnutí videa musí zhlédnout třeba až 4 reklamy bez možnost přeskočení a někdy i ty samé několikrát za sebou. Google tak má ještě prostor, jak svou platformu z uživatelského pohledu zhoršit, a přitom zdaleka nebýt tím nejotravnějším na trhu. Navíc vlastní také globálně nejpoužívanější prohlížeč Chrome. V něm a nativních mobilních aplikacích se dívají lidé na YouTube nejvíce, o to má pak větší možnost u uživatelů sledovat využívání ad blockerů a vynucovat svou politiku efektivněji. I když někteří uživatelé budou hledat nové, účinnější ad blockery nebo začnou přecházet k reklamy potírajícím prohlížečům, jako je Brave, absolutní většina zůstane a YouTube jim naservíruje více reklam.   

 

Tip redakce

Už mnoho kreativců se snažilo zastavit diváky pre-rollů od kliknutí na „Přeskočit reklamu". Reklamní agentura Nail zvolila opravdu těžký kalibr: v kritických prvních pěti vteřinách diváky doslova vydírá: „Můžete tuto reklamu přeskočit, ale pak dostane toto štěňátko elektrickou ránu."



Podívejte se na to v článku Agentura vytvořila online video reklamu, kterou nedokážete přeskočit.

Štítky dokumentu: Reklama online YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: