ČT1 a ČT24 budou od listopadu bez reklam
Česká televize bude moci vysílat reklamu pouze na kanálech ČT2 a ČT4, reklama tak zmizí z ČT1 a zpravodajského kanálu ČT24. Vyplývá to z novely zákona o ČT, který dnes schválila Poslanecká sněmovna.
Výnosy z reklamy na ČT2 půjdou Státnímu fondu kultury, peníze z reklamy na ČT4 budou sloužit výrobě sportovních pořadů. Změny by měly být platné již od 11. listopadu letošního roku.
Jiří Besser: „Pokládám tento návrh za vrcholně kompromisní, neubližující české kultuře.“
Poslanci schválili novelu zákona o České televizi s pozměňovacím návrhem volebního výboru, který reklamu zúžil na programy ČT2 a ČT4. Limit pro množství reklamy na ČT2 a ČT4 má zůstat na 0,5 procenta denního vysílacího času.
"Pokládám tento návrh za vrcholně kompromisní, neubližující české kultuře," prohlásil ministr kultury Jiří Besser.
Upravená novela počítá i s tím, že na ČT1, případně zpravodajském kanálu ČT24, by se reklama mohla objevit jen v rámci vysílání kulturní či sportovní akce, pokud by to byla nezbytná podmínka k získání práv pro její odvysílání.
Obchodní sdělení by se vůbec neměla objevovat na internetových stránkách veřejnoprávní televize a ČT by také nesměla vysílat teleshopping.
Veřejnoprávní televize tak přijde o značnou část peněz. „Pro ČT to je výpadek z teleshoppingu kolem 100 milionů, u sponzoringu 80 milionů korun. V případě ostatních výnosů je to v rozmezí 30 a 40 milionů korun," vypočítal ztráty ze zrušení reklamy obchodní ředitel ČT Robert Kvapil.
Komerční televize Nova, Prima a TV Barrandov budou podle novely odvádět fondu kinematografie dvě procenta svých ročních čistých výnosů z reklamy. To se ale nelíbí TV Barrandov.
Její generální ředitelka Janka Vozárová nedávno řekla, že dvouprocentní odvod je pro ni diskriminační a mohl by ohrozit rozvoj této televize, která na trhu působí teprve tři roky.
Komerční televize ovládnou trh, tvrdí zadavatelé reklamy
Proti snížení množství reklamy v České televizi se postavilo například České sdružení pro značkové výrobky (ČSZV). To sdružuje přes 40 firem, které patří v České republice k významným zadavatelům televizní reklamy.
Jsou mezi nimi například společnosti Danone, Unilever či Henkel. Podle ČSZV by změny v limitech televizní reklamy na ČT mohly vést k tomu, že by televize Nova a Prima ovládly 95 procent reklamního trhu a mohly by zadavatelům reklamy diktovat své podmínky včetně cenových.
Před monopolizací reklamního trhu varovali také zástupci mediálních agentur, které pro televize prodávají jejich reklamní prostor.
Význam reklamy pro hospodaření ČT klesá již několik let, hlavně po zvýšení koncesionářských poplatků. Loni se reklama na celkových výnosech ČT ve výši 7,3 miliardy korun podílela 530 miliony Kč.
Zdroj: www.ceskatelevize.cz