Datová kampaň Spotify oslavuje nový normál pro rok 2021
Statistika má cenné údaje, a navíc to nemusí být ani nuda. Platí to alespoň u každoročních prosincových kampaní audio streamovací platformy Spotify, jejichž základ tvoří paradoxně venkovní billboardy plné poslechových pikanterií od jejích uživatelů. Letos bylo hlavním tématem to, že rok 2021 byl normální — alespoň v porovnání s rokem 2020.
Ano, cítíme vaše nesouhlasné reakce. Covidu-19 jsme se ani letos nezbavili, bylo s ním spojeno řádově více úmrtí a jsme všichni celou situací poněkud unavení. Když ne tedy normál, tak „nový normál,“ který se Spotify snaží vystihnout. A v jeho rámci bylo zcela běžné poslouchat playlisty s názvy jako „Soft Pants Only“ („Jenom tepláky“, pozn. red.) a písněmi typu „Easy on Me“ („Nespěchej na mě“), „Slow Burn“ („Pomalé vyhoření“) a „The lazy song“ („Lenivá píseň“).
„Strávili jsme spoustu času sněním o návratu k ‚normálnosti', ale když jsme si sedli a začali přemýšlet o tomto roce, uvědomili jsme si, že nic takového jako ‚normálnost' neexistuje, a to je něco, co stojí za oslavu," říká Alex Bodman, globální výkonný kreativní ředitel společnosti Spotify, a dodává: „Ve službě Spotify je ‚normální' cokoli, co posloucháte, ať už se rozhodnete poslouchat cokoli. Nikdy jsme nebyli univerzální, a to je to, co vždy dělalo ‚Wrapped' tak podmanivým - je to o vás."
Slovem Wrapped je označený osobní souhrn poslechovosti každého uživatele a výsledky se začínají objevovat od středy 1. prosince. V kampani se ale těží spíše data na makro úrovni, které značí trendy. „V roce 2021 jsme spotřebovali mnoho másla, bez výčitek,“ říká jeden z billboardů. Neodkazuje přitom ovšem jenom na čím dál vyplandanější gumy našich korona-tepláků, ale také na více než 648 milionů přehrání skladby Butter od K-popové senzace BTS.