Diváci YouTube se vrací k velkým obrazovkám, inzerenti tam míří za nimi
Vývoj sledování YouTube je nepředvídatelný. I přes mobilní revoluci, která stále ještě cloumá digitálním světem, se zájem sledujících pozvolna přesouvá zpět do jejich obýváků před velké obrazovky televizí.
Během roku 2016 vzrostlo sledování YouTube na televizi o 90 % v porovnání s předešlým rokem a v roce 2017 očekává společnost opět nárůst o 90 %. S chytrými televizemi, které nabízí připojení k internetu, široké množství aplikací a smart-speaker, je tzv. streamování stále populárnější. Vypadá to, že se pozvolna vrací „zlatá éra“ televizního sledování, z více jak s jednou a půl miliardou diváků YouTube jich stále více surfuje na televizi.
Sledování z obýváku by mohlo podle YouTube pomoci zlepšit důraz na kvalitní a profesionální obsah, ačkoliv jsou tvůrci digitálního obsahu stále fixováni na vytváření krátkých filmů pro diváky na mobilních zařízeních, kteří je sledují i na cestách.
Tato „OTT revoluce”, jak někteří tento boom streamování neboli over-the-top sledování pořadů nazývají, se netýká jen YouTube. Do popředí zájmu se dostávají služby jako Roku přeměňující staré TV v ty streamující digitální obsah, na vzestupu jsou také i přímo chytré televize typu Apple TV. Své televizní aplikace ovšem budují i sociální média, jmenovitě Facebook a Twitter.
Až o 50 % více inzerentů
Obývák je místem, které je pro získání odběratelů mnohem příhodnější, než například tramvajová zastávka. Uživatelé mají na sledování obsahu více času. „Uživatelé YouTube stráví až o 30 % více času sledováním obsahu na YouTube kanálu NBC na televizi než na laptopu nebo mobilním zařízení,“ uvedl Mark Marshall zastávající ve společnosti NBC Universal pozici executive VP - entertainment advertising sales group. YouTube je pro NBC globálně nejrychleji se rozvíjející platformou, ale počet zhlédnutých minut v rámci televizních klipů roste v současné době nejrychleji.
Změny ve zvyklostech sledování u diváků představují nové možnosti pro digitální inzerenty. Mají možnost umístit reklamní přestávky do TV pořadů. „V předstihu budeme mít letos o 50 % více inzerentů kupujících reklamy na YouTube než v minulém roce“ řekl Marshall.
Vzestup Streamování
V posledních letech dominovala na YouTube jednoznačně mobilní zařízení, ta představují stále 60 % všech sledování. Této mobilní revoluci byla uzpůsobená i kratší délka reklam. OTT představuje alternativu tohoto mobilního mindsetu. Společnost Hulu nabízí inzerentům 15-30sekundové spoty, YouTube - i když odpískal půl minutové reklamy - stále nabízí ty 15vteřinové.
Společnost Roku, která je v současnosti se svými 23,1 % jedničkou na americkém trhu s připojenými televizními zařízeními, je hubem pro aplikace, jako jsou YouTube, Hulu, Amazon Prime, i tradičních vysílací stanice, které se snaží získat nové klienty v době, kdy už kabelovky nefrčí.
Google Chromecast a Amazon Fire TV Stick jsou podle eMarketeru mezi streamovacími zařízeními hned v závěsu a kolem 170 milionů lidí v USA streamuje přes televize s možností připojení k internetu.
S tím souvisí i fakt, že 32 % reklam, které běží v rámci prémiového digitálního obsahu, je právě na Over-the-top boxech a TV s možností připojení. Před 4 lety to byla pro tato zařízení pouze 2% reklam.
„Diváci se vracejí zpět k velkým obrazovkám,“ uvedl Scott Rosenberg, executive viceprezident pro reklamu ve společnosti Roku. „V tomto novém světe existují tisíce aplikací a kanálů a získat pro vaše pořady sledující začíná být oříšek.“
Král YouTube
Ne všechny kanály se potýkají s tímto problémem. Například právě NBC je se svými „The Tonight Show" a „Saturday Night Live" na první a třetí pozici mezi ostatními vyhledávacími kanály. Sledovanost je dnes hlavním bodem úspěchu. Show Jimmyho Fallona má více než 14 000 000 odběratelů.
Reklamy na YouTube byly obzvláště na počátku roku ožehavým tématem. Společnost tak v současné době dle svých slov dbá na bezpečnost a snaží se, aby reklamy zobrazovaly nezávadný obsah a objevovaly na takových místech, aby pro uživatele nebyly příliš rušivé.
Návrat k televizím je patrný i u Facebooku, ten utratil tento rok miliardy dolarů na vyvinutí televizní nabídky, která by měla být představená během tohoto měsíce. YouTube nabízí placený TV balíček, který je určený pro „obývákového sledujícího” a je obdobou pro kabelové balíčky.
Zájem dostat se do uživatelských obýváků u inzerentů stále roste. Za poslední rok se zvedla poptávka po exkluzivních TV reklamách a YouTube umožňuje značkám zacílit je na obýváky skrze Google Preferred reklamní trh - program vyhrazený pro vybrané značky, který zobrazuje reklamy spolu s vybraným obsahem.
„OTT stále roste, značky si ho žádají“ uvádí Diya Jolly, ředitel produktového managementu YouTube. „Lidé předpokládají, že když se jde na YouTube, musí to být z mobilu nebo telefonu. Lidé ale chtějí sledovat obsah na té největší možné obrazovce, ať jsou kdekoliv,” dodává k problematice Mark Marshall.
Zdroj: adage.com