E-shop na dálniční známky vykazuje školácké chyby i v detailech

2. 12. 2020 | Petr Michl
Stav webu na prodej dálničních známek za stovky milionů ukazuje, že jsme „the country for the future“. Jen se ta budoucnost nezdá moc příznivá.


Zdroj: edalnice.cz

První prosinec byl také prvním dnem provozu e-shopu edalnice.cz, na kterém mají být k zakoupení elektronické dálniční známky. E-shop, který stál 310 milionů korun, má ale stále řadu nedostatků. A to nejen těch týkajících se toho, že hned první den nevydržel nápor svých návštěvníků.

Hned od rána se v některých chvílích setkali uživatelé s upozorněním:

„Právě pro Vás připravujeme nové funkce. Za okamžik bude vše hotovo. Zkuste to prosím za pár minut znovu.“

Výpadky nejsou nic příjemného, ministr dopravy Karel Havlíček se nicméně na tiskové konferenci tvářil, že je vše plánované a jde snad o součást rozsáhlého plánu jak zatočit s hackery.

„Ten systém funguje. Předvedli jsme vám, že je ten systém funkční,“ uvedl a dodal:

„Je to termínově splněno. Máme tam dostatečnou rezervu. Toto není neobvyklé při takhle velkých systémech, které se spouští. Prostě chceme být na straně bezpečnosti. Ten systém bude vystaven určitým útokům a tak dále. Nechceme ukazovat, že zrovna teď v tuto chvíli tak nastane. Lidé mají měsíc na to, aby si to pořídili a bez problému si to budou moci pořídit.“

Názor, že se nic neděje, ovšem mnoho lidí nesdílí. Nabízí se otázka, zdali nešlo spustit veřejný beta provoz přes spuštěním ostré verze či neotestovat v předstihu možnosti hostingu vyrovnat se s náporem uživatelů.

Podobná nedopatření jsou obvykle snadným cílem pro opozici. Tentokrát se ale ozývají kritické hlasy i od kolegů z vlády. „Mám pocit déjá vu. Do tohoto projektu putovalo několik set milionů korun a pan ministr za funkčnost systému dával hlavu na špalek. Doufám, že to teď uspokojivě vysvětlí. Taková situace hned první den je nepřijatelná,“ uvedl na Twitteru ministr zahraničí Tomáš Petříček.

Řada konstruktivní kritiky navíc odhaluje nedostatky, které by se ve výsledku mohly stát i agendou ministra Petříčka. Nefunguje například zadání SPZ se speciálními znaky, což může být problém pro řidiče s dopravní značkou s azbukou, v arabštině, ale klidně i pro některé sousedy z Německa. Ne, nejde o detail. Obzvláště v oblasti kamionové dopravy přejíždějí přes ČR vozy s různými SPZ a možnost koupit si dálniční známku dopředu online by jejich řidiči jistě uvítali.


Zdroj: Twitter / XJ91

Další přešlap lze nalézt ve strukturaci webu tak, aby byl čitelný pro vyhledávače a umožnil orientaci uživatelům hned na úrovni výsledků vyhledávání.


Zdroj: Google

Jako meta popisek stránky můžete spatřit:

Takto bude vypadat text. Vyzkoušejte si jaká velikost textu vám bude vyhovovat. Zvětšete nebo zmenšete si text podle vašich potřeb. ×. AA. Elektronická známka ..“

Respektive stránka ani meta popisek nemá. Toto je první, co vyhledávač načte v kódu webu po vymezení stylů. Ideální nejsou (ne)popisky ani u dalších částí webu, ale toto je zkrátka symptomatické. Chyba je i na místě, které mají v pořádku weby za jednotky tisíc korun splácané na koleně. Účet za web Edalnice.cz měl stát přes 300 milionů korun, a přesto vykazuje podobné nedostatky. Současná vláda údajně připravuje „country for the future“, jen je někdy poměrně bolestné myslet na to, jaká ta budoucnost bude.

Štítky dokumentu: E-Commerce

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: