Emoji blízké českému srdci nabízí zelenou, Jágra, chlebíčky i Rákosníčka

7. 7. 2019 | Petr Michl
Projekt Czemoji dodává do digitální komunikace Čechů místní reálie, zvyky i národní hrdiny: doslova od řepky přes Šumperák a chlebíček až po ponožky v sandálech.

Naše pocity vyjadřujme na internetu čím dál častěji s pomocí emoji. Grafických symbolů dodávajícím psanému textu něco z emocí, které lze při osobním kontaktu poznat například z tónu hlasu, výrazů tváře nebo našich gest. Některé z těchto signálů jsou typicky české, proč tedy nemít také národní emoji? Odpovědí jsou Czemoji.

Za tímto projektem stojí designerka Soňa Juríková, studentka Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě. Czemoji je v tuto chvíli zhruba 180 a nenahrazují jen pocity, ale mohou sloužit i jako zástupné symboly slov. „Czemoji jsou emotikony pro každého správného Čecha. Využije je opravdu každý – ať již nadává na politiku, plánuje výlet nebo píše nákupní seznam,“ říká na webu projektu Soňa Juríková. Mnoho z nich odkazuje na typicky české reálie a produkty.To se týká například alkoholové sady čítající piva Gambrinus, Kozel a Pilsner Urquell, ale také Fernet, zelenou nebo francovku Alpa.

Bez znalosti českých reálií těžko oceníte dovolenkovou klasiku: řízek s chlebem a okurkem a otylého muže na nafukovacím pseudočlunu, který může a nemusí odkazovat na medializovaný způsob trávení prázdnin prezidenta Miloše Zemana. Nakoukané Krkonošské pohádky jsou pak prekvizitou pro správné použití emoji sojky nebo Trautenberka. Architektonickou poctou je poté dům  Šumperák.


Baví nás i jednotlivé ukázky možných konverzací, které Czemoji nabízí.

 

Jejich větší shrnutí nabízí i následující video.

Svou emoji podobiznu získal Václav Havel, Karel Gott, Jaromír Jágr, ale třeba také Dan Nekonečný. Mezi prvními vzniklými emoji prý byly hlavně ty reprezentující předsudky jako muž s ponožkami v sandálech třímající igelitku, postupně se pak dostávalo na další odstíny českého bytí. Ty nejsou zdaleka vyčerpány a dobrou zprávou je, že autorka hodlá tuto kolekci nadále rozšiřovat.

Zdroje fotografií: sonajurikova.com


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: