Engagement na sociálních sítích: Facebook vládne zpravodajství, Instagram celebritám a značkám
Na letošní konferenci Engage Prague 2017 představila akci pořádající společnost Socialbakers výsledky nejnovějšího výzkumu na dvou nejvýznamnějších platformách sociálních médií, který vycházel ze 144 miliard uživatelským interakcí s příspěvky na Facebooku a Instagramu. Míra engagementu se však napříč kategoriemi u obou výrazně liší. Statistika představená Janem Řežábem ze Socialbakers v jeho úvodní řeči konference se zabývala interakcemi na Facebooku a Instagramu mezi lety 2016 a 2017 v kategoriích média, komunita/společnost, celebrity, zábava a značky.
Z grafu je patrné, že Facebook je (podle očekávání) nejsilnější platformou ve zpravodajství. Engagement je v oblasti médií je dvakrát tak velký, než u komunit. Na pomyslném třetím místě se umístily celebrity a na čtvrtém zábava. Poměrně překvapivě mají vůbec nejnižší engagement na Facebooku značky.
Instagram je pak jednoznačně králem celebrit a značek. Míra engagementu uživatelů u příspěvků celebrit je téměř o 360 % vyšší než na Facebooku a v případě značek byla dokonce ve sledovaném období nejlépe cca 4x vyšší, nyní je vyšší zhruba 3x.
Společnost Socialbakers zaznamenala na Instagramu během stejného časového úseku o 12 miliard méně interakcí než na Facebooku. To číslo je překvapivě nízké vzhledem k faktu, že Facebook má téměř dvě miliardy aktivních uživatelů proti 700 milionům, které má Instagram.
Znamenají výsledky to, že bychom měli na Facebook zanevřít a přesunout své investice na Instagram? To rozhodně ne.
Jednak tato čísla podle společnosti Socialbakers představují jen hrubý počet liků, sdílení, komentářů a dalších způsobů měření pro obě kategorie. Facebook má také stále mnohem větší dosah a například v oblasti médií má 4x větší engagement než Instagram.
Facebook is actually a news platform and people mainly engage with media, says @janrezab #engageprague #SocialMedia pic.twitter.com/Jdrjor4nNN
— Lucie Cadova (@Lucishkaa) May 19, 2017
Navíc i Instagram si od svého založení v roce 2010 prošel řadou neúspěchů a ztrát i ostrou kritikou vysokého nárůstu reklamy na své platformě. Stále je však podle průzkumů preferován inzerenty nad Snapchatem.
Jan Řežáb, zakladatel společnosti Socialbakers uvedl, že by společnosti měly brát tato čísla v potaz, ale zároveň na ně nereagovat přehnaně. Průzkum není důvodem k tomu se od Facebooku odklonit, spíše poukazuje na to, že by lidé i společnosti měli klást na Instagram větší důraz a přestat jej vnímat jen jako platformu pro fotografie.
Zdroje: venturebeat.com, adweek.com