Experiment: Jak falešní influenceři vydělávají na nevědomosti značek

22. 8. 2017 | Milada Zemanová
Založit profil, nahrát falešné fotky, zaplatit followery a engagement, a úspěšný influencer je na světě. Přesně takový experiment realizovala marketingová agentura a nachytala nicnetušící firmy.

Influencer marketing je jedním z nejrychleji rostoucích typů propagace a podle průzkumu jen v roce 2017 byla investována jedna miliarda dolarů do propagace pomocí Instagram influencerů. A s tím, jak se rozvíjejí značky, tak influenceři na sociálních sítích (ať začínající nebo už známí) usilují, o sponzorské dohody. Bohužel ale ne každý úspěšný influencer je skutečný.

Evan Asano v roce 2011 založil agenturu Mediakix, která se zaměřuje právě na influencer marketing. „V průběhu let jsem byl svědkem nárůstu klamavých praktik a chtěl jsem na ně upozornit. Zmíněné praktiky jsou velmi bezohledné a pohybují se od zneužívání algoritmu pods od Instagramu k nákupu falešných follwerů, až po vytváření zcela falešných osobností a účtů,” uvedl Asano. 

Aby se uvedený problém dostal na světlo, vytvořili v agentuře Mediakix dva falešné účty Instagram influencerů. Prvním z nich je falešný účet Calibeachgirl310. Ten obsahuje fotografie modelky z Los Angeles a druhý představuje amatérskou fotografku a cestovatelku Wanderingggirl, jejíž účet je naplněn volně stažitelnými snímky ze zajímavých turistických destinací.


Cílem experimentu bylo ukázat, jak snadné je vytvořit falešný účet, a dokázat, že je možné, aby tyto účty získaly placenou spolupráci s obchodními značkami prostřednictvím marketingových platforem.

Nicméně vytvořením falešných účtů tento experiment neskončil. Pomocí dostupných online služeb, agentura nakoupili followery pro oba účty (přibližně 50 000 a 30 000 falešných followerů). Poté oba zaregistrovali na marketingových platformách a ucházeli se o spolupráci na kampaních, které značky zveřejňovaly.

Celkově agentura utratila 300 a 800 dolarů za falešnou podporu obou účtů, ale už během pár týdnů oba účty získaly od značek produkty a finanční podporu v hodnotě 500 dolarů.

Je sice těžké rozeznat, jestli influenceři mají skutečné followery, nebo ne, ale rozhodně to není nemožné. V loňském roce agentura Mediakix vyhodnocovala profily několika influencerů kvůli potenciální spolupráci a všimla si, že jedna žena dosáhla dvojnásobného počtu followerů během jediného týdne.

Morning stroll

Příspěvek sdílený Alexa Rae (@calibeachgirl310),


Nicméně rychlý nárůst followerů není jediným ukazatelem toho, jestli za ně influencer zaplatil. Podezřelé také bylo, že téměř všechny příspěvky z Instagramu byly sponzorovány a po bližší kontrole se dosah jejích příspěvků díky falešnému navýšení followerů ztrojnásobil. A právě toto jednání představuje nejnovější formu reklamního podvodu postihujícího inzerenty a značky, které se dnes snaží pracovat se zástupci sociálních médií.

Podle webu Emarketer se v loňském roce investovalo 570 milionů dolarů do spolupráce s influencery na Instagramu. A pokud jakékoliv procento z této částky jde falešným uživatelům, tak se jedná o obrovskou sumu.

Jedná se o nejnovější inzertní podvod podobný nekalým praktikám, které postihují reklamní prostor pro zobrazení. Pro značky a inzerenty, co chtějí využívat influencer marketing, bohužel vzestup falešných engagementů na Instagramu představuje velkou komplikaci, která nemá snadné řešení.

Některé služby a platformy sice nabízejí automatickou detekci toho, zdali někdo využívá falešné followery, na základě algoritmů. Nicméně tyto nástroje by měly být považovány za jeden z mnoha faktorů pro ověření influencera. K nim by se mělo přidat i ověření historie výkonnosti jeho kampaní a samozřejmě také práce s influencery s prokazatelnými záznamy svých aktivit.

Zdroje: Adweek, Mediakix, Racked, Emarketer


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: