Facebook oznámil beta test své newsletterové platformy Bulletin
Facebook se posunuje dále v jeho snaze vytvořit nové platformy pro tvůrce. Po čerstvých novinkách týkajících se přehrávání podcastů nebo vlastních audio místností tu je i test platformy pro newslletery, která ponese název Bulletin. Právě v audio místnosti Facebooku oznámil Mark Zuckerberg začátek jejího testování mezi vybranými uživateli.
Facebook sám vysvětluje její účel takto:
„Prostřednictvím Bulletinu chceme podpořit tvůrce a sjednotit naše stávající nástroje s něčím, co by mohlo přímo podporovat skvělý psaný a zvukový obsah — od podcastů po Live Audio Rooms — na jednom místě. Vážíme si práce autorů a chceme dát jasně najevo, že každý, kdo s námi bude spolupracovat, bude mít naprostou redakční nezávislost."
Podmínky přitom skutečně nevypadají nijak drakonicky. Každý Bulletin by měl vypadat spíše jako samostatná webová stránka autora. Autorská práva na obsah i ta na seznam adres přihlášených k odběru newsletteru zůstávají tvůrci. Čtenáři budou mít přístup k obsahu i bez nutnosti vlastnictví facebookového účtu. Podmínkou se zatím zdá pouze nutnost placení předplatitelů přes Facebook Pay. Upřímně si ale myslíme, že mimo USA, kde beta test probíhá, tato podmínka na všech trzích nevydrží.
Bulletin bude na samostatné stránce, ale v něm publikované články či podcasty se budou moci objevit i v news feedu uživatelů, případně v sekci pro zpravodajství Facebook News Feed (není dostupná na každém trhu, pozn. red.).
Facebook své výhody představuje v těchto bodech:
- „Autoři bulletinů si po dobu trvání partnerství ponechají veškeré příjmy z předplatného a budou si moci odnést své seznamy předplatitelů a obsah.
- Platby za předplatné budou bezpečně zpracovávány prostřednictvím služby Facebook Pay, která předplatitelům umožní platit kreditní kartou, debetní kartou nebo účtem PayPal.
- Spisovatelé mohou nabízet řadu funkcí založených na předplatném, včetně obsahu, možností komentování a skupin na Facebooku přístupných pouze předplatitelům.
- K dispozici budou také analytické nástroje, které pisatelům pomohou porozumět jejich publiku a v průběhu času zvyšovat počet předplatitelů.
- A pro začátek nabízíme víceletou licenční smlouvu, abychom těmto autorům poskytli čas na vybudování vztahu se svými čtenáři.“
Facebook chce nabídnout finančně výhodnější podmínky a obří uživatelskou základnu k oslovení
Newslettery se staly pro některé novináře a autory možností, jak psát na sebe a zároveň si vydělat tím, že si vezmou peníze přímo od čtenářů. Jejich rozmach je důsledkem mnoha faktorů, přičemž rozvoj sociálních sítí je jedním z těch nejvýraznějších. Právě ten totiž přispěl k změně způsobu konzumace mediálního obsahu i výraznému odlivu finančních prostředků z médií.
Aktivní databáze předplatitelů newsletteru dává autorům v době neustále se měnících algoritmů pro zobrazování obsahu v sociálních médiích určitou jistotu odstřihnutí se od všemohoucí sociálně-mediální síly, na kterou mají pramalý vliv.
A tak je trochu paradoxní, že právě Facebook chce nyní toto území dobýt. Jde o trh, kde je řada menších hráčů poskytující své mailingové služby. Mezi nejpopulárnější patří Substack, který si bere 10 % z peněz předplatitelů. Twitter nedávno po akvizici podobné platformy Revue snížil poplatek z 6 na 5 %. To, že Facebook žádný podíl nechce, může do značné míry změnit pravidla hry.
Zdroje: Facebook Newsroom, Facebook Bulletin
Kam dál?
Připomeňte si i náš předchozí text o tématu: Facebook a Twitter budují vlastní mailingové služby. Zruinují ty menší?