Facebook podniká právní kroky proti firmám, které obchodují s falešnými fanoušky a followery
Influencer marketing je už nějakou dobu běžnou součástí marketingové strategie mnoha firem. Není proto divu, že sociální sítě jsou pod poměrně velkým tlakem v ohledu prokázání pravdivosti údajů o počtu jejich uživatelů, fanoušků jednotlivých stránek a především o věrohodnosti udávaných metrik, jako je například engagement fanoušků. Firmy i influenceři samotní si jednoduše chtějí být jistí, že jejich fanoušci, kteří reagují na jejich příspěvky, jsou reální lidé a nikoliv nakoupené „mrtvé duše“.
To je samozřejmě špatná zpráva pro všechny firmy, které se obchodem s imaginárními fanoušky a lajky živí. První právní důsledky tohoto trendu pocítila nedávno americká společnost Devumi. V nedávné precedenční kauze rozhodl generální prokurátor v New Yorku, že prodej falešných fanoušků na sociálních sítích je v podstatě nezákonný, a společnost byla donucena ukončit svůj provoz.
Společnost Facebook, které se problém s falešnými fanoušky týká asi nejvíce, už v minulosti také podnikla několik kroků k eliminaci počtu falešných fanoušků u stránek, které se projevily rapidním poklesem počtu fans doslova přes noc, což vyděsilo nejednoho influencera. Nyní ale Facebook oznámil, že proti firmám obchodujícím s falešnými lajky začal podnikat právní kroky.
V oficiálním vyjádření společnosti Facebook stojí:
„Společnost Facebook a společnost Instagram dnes podala žalobu u amerického federálního soudu proti čtyřem společnostem a třem lidem sídlícím v Čínské lidové republice, kteří propagovali prodej falešných účtů, lajků a followerů na Facebooku a Instagramu, ale také u dalších poskytovatelů online služeb, včetně společností Amazon, Apple, Google, LinkedIn a Twitter. Rovněž požadujeme naše práva vyplývající z amerického zákona o duševním vlastnictví, která byla porušena jejich nelegálním používáním našich ochranných známek a značek.“
Skutečnost, že společnost Facebook nejen vykazuje tyto poskytovatele z její platformy, ale skutečně hledá právní zastání, znamená výrazný posun v boji proti těmto nelegálním praktikám.
Díky rozhodnutí soudu v případu Devumi mají nyní právníci společnosti Facebook k dispozici precedent, který mohou použít v boji proti dalším firmám věnujícím se stejnému byznysu.
Tyto firmy navíc není vůbec těžké najít – stačí na dát do Google vyhledávání spojení „buy followers“ a můžete si vybírat z 734 milionů výsledků.
Facebook si od podnikaných právních kroků slibuje především to, že podobné aktivity nebudou do budoucna vůbec tolerovány a bude za ně hrozit právní postih:
„Žaloba konkrétně žádá soud, aby zabránil těmto osobám a subjektům:
-
- Realizovat a propagovat prodej falešných účtů, lajků a followerů na Facebooku a Instagramu
- Porušovat ochranné známky společnosti Facebook na svých webových stránkách
- Používání názvů domén značky Facebook pro provozování jejich webových stránek.“
V závislosti na průběhu a hlavně výsledku tohoto případu by se mohlo jednat o skutečný průlom v boji proti prodejcům falešných účtů, lajků a followerů a velký zásah do byznysu, který vznikl jako vedlejší produkt samotných sociálních sítí.
Zdroje: Facebook, Social Media Today