Facebook připravuje velké změny v reklamě. Bude toho o vás vědět méně?
Zdroj: Stock photos, autor: PixieMe na Shutterstock
Cílená reklama na Facebooku by mohla v budoucnu zaznamenat velké změny. Uživatelé si totiž stále více brání své soukromí a tlak na změny cílení reklam plyne i od technologických společností nebo politické garnitury obecně. Informaci o omezování sběru uživatelských dat přinesl portál The Verge v rozhovoru s vrcholným představitelem Facebooku, Grahamem Muddem. Jak se to dotkne reklamních inzerentů a bude to konec cílené reklamy? Přinášíme vám to nejdůležitější, co v rozhovoru zaznělo.
Facebook, společně s dalšími giganty jako třeba Google, se chystá vykročit vstříc k ochraně soukromí uživatelů. Personalizovaná reklama, kdy inzerent věděl o cílových uživatelích takřka vše, bude brzy hudbou minulosti a nové vize Facebooku jdou vstříc velké změně v cílení reklamy na internetu. Graham Mudd, zastávající ve Facebooku pozici viceprezident of product marketing for ads, hned v začátku rozhovoru vysvětlil:
„Rozhodně vidíme, že personalizace reklam se bude v průběhu příštích pěti let velmi významně vyvíjet. A to, že do ní investujeme s dostatečným předstihem, bude přínosem pro všechny naše zákazníky a umožní nám to pomoci utvářet budoucí stav ekosystému reklam.”
Po stopách trendu
Facebook není první, kdo se ochranou údajů svých uživatelů začal zabývat, jeho kroky jsou spíše odpovědí na vývoj situace. Už nyní Apple ve svých iPhonech zavedl výzvu, která nutí vývojáře žádat o povolení sledovat uživatele v jiných aplikacích za účelem cílení reklamy. To samé má v plánu i Google pro telefony s Androidem. Stejně tak i Evropská unie nebo americká legislativa hodlá omezovat mikrotargeting a chce chránit uživatele sítí, co nejvíce to půjde.
Facebook tedy jen odpovídá těmito výraznými kroky, které částečně schovává za starost o soukromí uživatelů. Graham Mudd však tuto interpretaci odmítá a nemá pocit, že by chování Facebooku byla pouze reakce na restrikce Applu: „Zastáváme jiný a lepší přístup k prosazování soukromí v reklamě. Takový, který je založen na spolupráci v odvětví a zaměřuje se na podporu malých podniků a otevřené internetové ekonomiky. Přístup společnosti Apple je přesně opačný: uplatňuje svou kontrolu nad obchodem App Store ve prospěch vlastních zisků,” obhajoval se.
Posted this morning about Facebook’s investments in privacy enhancing technologies. We believe new collaboratively developed standards based on these foundational technologies will be the basis for a more privacy ads ecosystem. https://t.co/chRCSx7CWa
Odvětví dlouhodobě směřuje více k transparentnosti a pryč jsou časy, kdy nikdo neřešil, kdo a jak drží data, která o uživatelích získává. Facebook data plánuje dále sbírat a používat pro reklamu, nicméně stále více mluví o nové technologii tzv. bezpečného vícestranného kódování (secure multi-party computation), díky kterému v podstatě šifruje údaje o uživatelích, které jsou následně zakódované sdíleny mezi společnostmi za účelem cílení reklamy. Graham Mudd vysvětluje: