Facebook se snaží zamezit diskriminaci novým omezením cílení reklam
Diskriminace na základě věku při výběru zaměstnanců nebo na základě etnika či rasy při nabízení dlouhodobého či krátkodobého ubytování nejsou neznámými fenomény ani v Česku. Neděje se jen tváří v tvář, na základě jména či data narození v CV, ale často už u cílení inzerce. Facebook přidává omezení k reklamám nabízejícím ubytování, práci nebo půjčky, která by měla diskriminaci na této úrovni znemožnit.
Je jím zeštíhlení možností cílení, nepůjde cílit na základě věku, pohlaví nebo poštovního směrovacího čísla. Netýká se to přitom jen inzerce na Facebooku, ale také na Instagramu a Messengeru. Zatím ovšem pouze v USA.
Facebook zároveň brzy spustí vyhledávací nástroj, který umožní uživatelům najít veškeré reklamy na ubytování spuštěné v rámci USA bez ohledu, zdali jsou cílené na ně.
Výkonná ředitelka Facebooku, Sheryl Sandberg, k dané úpravě uvedla:
„Oblasti ubytování, zaměstnání a půjček jsou známé dlouhou historií diskriminace. Toto poškozující chování se nebude dít skrze reklamy na Facebooku.“
Nedá se ale říct, že by k tomu poznání došli v Menlo Parku sami od sebe. V roce 2016 na tuto formu diskriminace upozornila organizace ProPublica, když poukázala na to, že u facebookových reklam jde při cílení vylučovat minority, přičemž se tak děje například u těch nabízejících práci.
Současná omezení přicházejí jako výsledek spolupráce Facebooku s řadou lidskoprávních organizací, které ho dřívě obvinily z umožňování diskriminace (například National Fair Housing Alliance (NFHA), American Civil Liberties Union (ACLU), the Communication Workers of America (CWA)). Jedná se o americké subjekty, a proto jsou také daná omezení nyní platná pro americký trh. Není ale vyloučené, že veřejný tlak přiměje Facebook k tomu, aby se brzy týkala i Evropy a Česka.
Zdroje: Marketing Land, Facebook Newsroom