Forrester: Mnoho značek je na Facebooku zbytečně
Facebook není nutností pro všechny značky. To je hlavní poselství zprávy analytické společnosti Forrester. Navíc předpokládá, že množství takových značek se bude jen zvyšovat.
Zpráva Forresteru se objevila minulý týden ve stejnou dobu, kdy Facebook uvedl, že výrazně sníží dosah neplacených příspěvků značek s propagačním charakterem. Organický dosah nicméně padá i tak dlouhodobě, dle zprávy Social@Ogilvy se u velkých značek pohybuje průměrný zásah příspěvků velkých značek mezi 2 a 8 procenty fanoušků.
Viceprezident a hlavní analytik Forrester, Nate Elliot, uvedl, že se marketéři na organický dosah nemohou spoléhat. K tomu dodal: „Je zřejmé, že Facebook a Twitter nenabízí vztahy (s fanoušky - pozn. red.), po kterých marketingoví ředitelé touží... Přesto využívá většina značek tyto stránky jako páteř jejich snah v sociálních médiích. Tím pádem mrhají významné finanční, technologické a lidské zdroje na sociální sítě, které nepřináší hodnotu."
Jak tedy oslovit fanoušky?
Zpráva Forresteru uvádí často opakovanou pravdu - obsah by měl primárně vznikat na vlastním území. Jako dobrý příklad je vyzdvihnuta značka Sony se stránkou sdružující komunitu okolo PlayStation4 GreatnessAwaits.com a výrobce Analog Devices operující ve sféře B2B, jež vytvořil EngineerZone - diskuzní platformu pro hledání odpovědí technologických inženýrů v mnoha oblastech.
Portál GreatnessAwaits.com sdružuje fanoušky PS4. Láká je na nové herní tituly, ale zároveň u nich povzbuzuje soutěživost u těch, co již mají doma.
Značky se také mají dívat na další sociální platformy, jakými jsou Instagram či Pinterest. Dle Forrester vykazuje ve srovnání s Facebookem Instagram „na jednoho followera" 58x vyšší engagement a dokonce 120x větší engagement než v případě Twitteru.
„Pokud se můžete rozhodnout mezi přidáním registrovaného uživatele do vašeho mailing listu nebo získání dalšího fanouška, jděte pokaždé po e-mailu," uvádí Nate Elliot na firemním blogu. Jeho odhad, že email uvidí 90 % lidí, kterým ho značky pošlou, je více než optimistický. Má ovšem pravdu v tom, že je tu výhoda v tom, že se nikdo nedívá přes rameno značky, obsah newsletteru je čistě na ní - není omezen například reklamními pravidly zakazujícími propagovat určitý druh zboží.
Ačkoliv Facebook uvedl, že během března navštívila stránky vytvořené celebritami či stránkami značek miliarda uživatelů (750 milionů z toho na mobilních zařízeních), musíme být k tomuto údaji ostražití. To, že někdo lajknul status globální celebrity, neznamená, že to má nutně souvislost s tím, nakolik je pro vás Facebook vhodnou platformou pro budování smysluplných vztahů s fanoušky vaší značky. Zatím se zdá jisté jen to, že to půjde jen obtížněji a bude to stát více peněz.
Tip redakce:
O klesajícím organickém dosahu na Facebooku se mluví dlouhodobě, žádná statistika ovšem nevyvolala tolik debaty jako tato z března letošního roku. Přečtěte si o ní v článku Dle Social@Ogilvy bude organický dosah příspěvků na Facebooku nadále klesat - až k nulové hodnotě.
Zdroj: PR Daily, Forrester, Forrester Blogs