Google kopíruje Facebook - používá v reklamách jména a fotky uživatelů
Snadné získávání doporučení mezi přáteli, to jsou podle Googlu Shared Endorsements - tedy sdílená doporučení, která byla spuštěna v pátek 11. října. Při brouzdání hudební nabídkou na Googe Play vidíte díky Shared Endosements, které album Váš přítel označil +1, tedy mu dal svůj “googlovský lajk”.
Nová forma reklamního sociálního doporučení se týká například hodnocení restaurací, filmů, hudby, hotelů a dalších míst, ale také udělování +1, sdílení i toho, jaké značky či osobnosti na Google+ sledují. Reklamy najdou své uplatnění v rámci Google+, ale i v dalších službách Googlu, včetně výsledku vyhledávání a map.
Google nepřichází s tzv. social ads zdaleka jako první. Facebook je nabízí již nějakou dobu. Se sponzorovanými příspěvky začala největší sociální síť světa v roce 2011. Facebook to tehdy obhajoval slovy, že se jedná o třízení obsahu, který tak bude pro příjemce více relevantní. Při lajkování firemní stránky, příspěvku, check-inu, stáhnutí aplikace nebo sdílení linku, mají inzerenti možnost zaplatit si za to, že se tato akce objeví v News Feedu nebo v reklamách na pravé straně.
Sociální reklamy má i Twitter, ve formátu Promoted Tweets ovšem nepoužívá obličeje uživatelů. Jednou z příčin je pravděpodobně i to, že Twitter nevyžaduje ověřené fotky uživatelů na profilech.
Google nicméně zvolil vcelku upřímnou cestu a nabízí svým uživatelům možnost zrušit používání jména a fotografie k reklamním účelům. Je tu tedy možnost úplného opt outu. Ten Facebook dovoluje jen z poloviny. Uživatelé Facebooku se mohou odhlásit ze sociálních reklam, které zobrazují jejich jména vedle reklam, u Sponzorovaných příběhů ale taková možnost není.
S ohledem na to, kolik reklam denně vídáme, jsou doporučení přátel jedněmi z nejrelevantnějších a nejméně obtěžujících reklam.
Josh Costine ve svém článku pro Techcrunch píše: “Když na internetu nejste zákazník, stáváte se produktem. Pokud za službu uživatel neplatí, měl by očekávat, že jeho data mohou být užita k tomu, aby se z nich nějakým způsobem získal zisk”.
Co s tím? Můžeme se s tím vyrovnat, nebo být offline.
Tip redakce: Nemusíme ovšem končit tak fatalisticky. Google minimálně u reklam se sociálním kontextem dovoluje uživatelům, aby se jeho reklamního tažení neúčastnili. Přečtěte si návod, jak využívání shared endorsments s vaší fotografií a jménem odhlásit.
Zdroje:www.plus.google.com, www.techcrunch.com