Nově v Česku. AI Mode mění vyhledávání na Googlu

8. 10. 2025 | Petr Michl
Jeden klik a vyhledávací políčko se mění na konverzaci s AI chatbotem Gemini. Tato změna přichází i do Česka. Zjistěte, jaké může znamenat změny pro weby a jejich návštěvnost.


Zdroj: Google / repro Marketing Journal


U vyhledávacího políčka na Googlu se objevila v České republice a v desítkách dalších zemí položka, která může tradiční způsob vyhledávání ohrozit, tzv. „Režim AI“. Funkce, která v angličtině nese označení „AI mode“, je de facto nabídnutím alternativy. Místo klasického fulltextového vyhledávání můžete vyzkoušet také povídání si s velkým jazykovým modelem. V případě Googlu jde pochopitelně o Gemini.

Stačí si na AI režim překliknout a můžete se začít doptávat. Google sám přitom povzbuzuje k tomu, abyste dodávali svým dotazům hloubku a nebáli se je rozvést. Právě dosazení kontextu nebo pokračování doplňujícími dotazy dokáže využít schopnosti generativní AI a dodá vám lepší výsledky než ty z fulltextového vyhledávání.

Od jara letošního roku fungují tzv. AI Overviews, které na celou řadu dotazů dokážou nabídnout uživatelům uspokojující odpověď. V AI režimu jsou ještě košatější. U faktických informací sice nesou odkazy na zdroje, výrazněji ale lákají na další konverzaci o tématu. Níže můžete vidět odpověď na dotaz o významu zkratky EDR.


Zdroj: Google / repro Marketing Journal

„Režim AI používá techniku ​​„rozdělení dotazů“ (v originále „query fan-out”, pozn. red.), kdy rozděluje vaši otázku na podtémata a každé z nich prohledává současně napříč více zdroji dat. Tyto výsledky pak shrnuje a poskytuje snadno srozumitelnou odpověď,“ vysvětluje Google na svém blogu a přidává video, které byste si měli prohlédnout před prací s generativní AI. Mimo vysvětlení jejich fungování přidává i varování před halucinacemi.

A co weby? Bude na ně někdo chodit?

S AI režimem se pochopitelně zvyšují obavy webů z toho, že uživatelé mají o důvod méně si na jejich obsah vůbec kliknout, když je „využit a převyprávěn“ spolu s řadou dalších zdrojů na hledané téma.

Jednou z knížecích rad je pochopitelně přinášet obsah, který nikde jinde není. Ani to samozřejmě nevylučuje, že „Režim AI“ váš obsah nepřevezme. Jen máte jistotu, že případný odkaz bude směřovat k vám. Google vysvětluje, že formátem, který má největší šanci AI zaujmout, nejsou jen obsáhlé velké články.

Jeho rady zní:

  • Zaměřte se na jedinečný a hodnotný obsah pro lidi.

  • Poskytněte skvělý uživatelský zážitek ze stránky.

  • Zajistěte, abychom měli přístup k vašemu obsahu.

  • Spravujte viditelnost pomocí ovládacích prvků náhledu. (Pro nastavení preferencí zobrazení použijte nosnippet, data-nosnippet, max-snippet nebo noindex.)

  • Ujistěte se, že strukturovaná data odpovídají viditelnému obsahu.

  • Pro multimodální úspěch jděte nad rámec textu.

  • Pochopte plnou hodnotu svých návštěv.

  • Vyvíjejte se spolu se svými uživateli.

 
Odkazem na multimodálnost Google říká, že nejde jen o text, ale máte používat i video, audio a fotografie. Vývoj spolu s uživateli spíše odkazuje na sledování proměn toho, jak Google odpovídá uživatelům na dotazy a jak jim servíruje obsah. V principu to není nic nového. Snaha přizpůsobit se posunům ve fungování největšího světového vyhledávače je patrná minimálně u SEO specialistů už dekády. Nyní to ale budou mít oni i majitelé webů zase o něco těžší.

Mnozí odborníci věští značný pokles organické návštěvnosti webů. Zástupci Googlu uklidňují, že se zatím nic tak dramatického neděje a ti, co chodí na weby na základě rad velkých jazykových modelů, tam stráví více času. Jiné výzkumy dokonce tvrdí, že takoví uživatelé jsou i více připraveni nakoupit. Je ale jasné, že nová pravidla hry mají mimo Googlu samotného méně vítězů z řad webů.   

 

Tip redakce


Jono Alderson. Zdroj: Marketing Festival


Právě o změně vyhledávání doplněného umělou inteligencí mluvil v nejlepší přednášce loňského Marketing Festivalu Jolo Alderson. To, že obsahový marketing nemá být o vaření „písmenkové polévky“ pro SEO, si dle něj budeme muset velmi rychle zvnitřnit. Budoucnost vyhledávání totiž učiní obsah dle analýz klíčových slov nerelevantní.

Přečtěte si postřehy a varování v reportáži z jeho prezentace nazvané

Král je mrtev aneb Konec bezobsahového marketingu.

Štítky dokumentu: AI Google

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: