Google rozšiřuje Digitální garáž i o offline školení a workshopy
V únoru tohoto roku jsme informovali o existenci vzdělávacího projektu Digitální garáž. Dnes byla garáž oficiálně otevřena spolu s představením dalších offline projektů zaštítěných Googlem. Všechny by měly pomáhat k větší digitální gramotnosti Čechů i českých podniků.
Český Google se v rámci dlouhodobé iniciativy „Pomáháme Česku růst“ letos zaměří na posílení digitálních dovedností. Představil proto rozsáhlý vzdělávací program zdarma pod názvem Digitální garáž. Jeho hlavním pilířem je samovzdělávací online platforma digitalnigaraz.cz. Digitální garáž do konce roku navíc nabídne i desítky školení formou přednášek ve spolupráci s partnery. Program pořádá český Google ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR, Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP) a Vysokou školou ekonomickou v Praze, a pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva práce a sociálních věcí. Oficiálně ho dnes zahájil prezident Googlu pro region Evropy, Blízkého východu a Afriky, Matt Brittin.
„Internet zcela proměnil svět byznysu a otevřel příležitosti, které by si ani české firmy neměly nechat ujít. Každá česká firma se dnes může stát digitální a každý, kdo podniká online, má šanci začít dělat byznys v globálním rozsahu,“ řekl Matt Brittin. „Proto chceme ve spolupráci s lokálními partnery firmám pomoci tuto příležitost uchopit a odstranit často hlavní překážku v podobě nedostatečných digitálních dovedností.“
Cílem iniciativy „Pomáháme Česku růst“ je pomoct Čechům uspět díky internetu a inspirovat je, jak mohou prostřednictvím dostupných online nástrojů začít podnikat, rozvíjet firmu, exportovat, vyvíjet služby a vytvářet a sdílet vlastní obsah. Letos se Google zaměří na posílení digitálních dovedností v tzv. Digitální garáži, která cílí na všechny studenty nebo podnikatele, kteří mají zájem získat nebo zdokonalit své digitální dovednosti. Google iniciativu doplní specializovanými workshopy pro exportéry a ženy podnikatelky.
„Prohlubovat digitální znalosti a dovednosti pokládám v této době za velmi potřebné. Věřím, že program Pomáháme Česku růst k tomu významně přispěje. Míra naší konkurenceschopnosti je přímo úměrná se zvyšováním kvality za příznivé ceny a s příchodem 4. průmyslové revoluce to obzvláště souvisí se schopností využít nové digitální technologie, které se rychle prosazují ve všech průmyslových oblastech,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu, Jan Mládek.
Digitální dovednosti v ČR
Česko je na tom dobře, pokud jde o základní digitální dovednosti - ty si osvojily až dvě třetiny lidí. Aby ale lidé dokázali sami rozvíjet svůj byznys nebo kariéru, potřebují tzv. pokročilejší digitální dovednosti. Ty má však pouze necelá čtvrtina Čechů (EU15 34 %). Česko v této kategorii obsadilo až 21. příčku z 28 evropských zemí (Eurostat). České firmy tak mají omezenější přístup k digitálně kvalifikovaným pracovníkům.
Více než 80 % malých a středních podniků (MaSP) souhlasí, že pro firmy je v dnešní době důležité být na internetu. Přesto polovina firem (49 %) online marketingovou strategii neplánuje. Jedním z důvodů je, že pro více než dvě třetiny z nich (62 %) není lehké získat komplexní přehled o online marketingu.
Nejčastějšími bariérami rozvoje digitálních dovedností u českých MaSP jsou nedostatek času na delší školení (67 %) a nenalezení relevantních či dostupných zdrojů informací: webových stránek s uspořádanými informacemi (56 %), úspěšných případových studií o lokálních firmách (47 %) nebo vzdělávacích programů zdarma (38 %).
„Přestože podnikatelé považují internet za velmi důležitý, málo se vzdělávají v tom, jak jeho obrovských možností využít. Důvodem u malých a středních firem, a zejména živnostníků, je trvalý nedostatek času. Proto také jednoznačně preferují online formu vzdělávání, která by jednoduše, srozumitelně a v čase jim vyhovujícím otevírala nové možnosti pro růst jejich podnikání. Největší rezervy mají řemeslníci, naopak bravurně umí internetu využít mladí začínající podnikatelé,“ uvádí Karel Dobeš, místopředseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, která výzkum zrealizovala.
Některé české firmy (CZ 20 % vs. EU15 21 %) se problém s nedostatečně kvalifikovanou pracovní sílou snaží samy řešit a zaměstnance doškolují (zdroj: DELab, duben 2016).
Digitální garáž
Google chce na tento zájem navázat a firmám, jejich zaměstnancům a také studentům nabízí vzdělávací program Digitální garáž, který odstraňuje všechny klíčové bariéry rozvoje digitálních dovedností.
„Víme, že pro podnikatele a menší firmy není vůbec snadné investovat jakékoliv zdroje do rozvoje digitálních dovedností. Proto se jim snažíme jít vstříc a nabídnout řešení, které je pro ně dostupné z časového, geografického, jazykového i finančního hlediska,“ říká Taťána le Moigne, ředitelka českého Googlu. „Věřím, že i díky našemu vzdělávacímu programu se podaří dostat mnohem více pověstné české vynalézavosti i do digitálního světa, který inovacím nabízí neomezený prostor.“
„Podporou tohoto projektu pomůžeme firmám, které se chtějí prosadit v internetovém obchodě či v oblasti exportu. Firmy mají díky tomuto projektu možnost bezplatně vzdělávat své zaměstnance, a využívat tak jejich nových dovedností a poznatků, což považuji za významný přínos pro české podnikatelské prostředí,“ uvedl Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory ČR, která sdružuje více než 14 000 členů.
Online platforma Digitální garáž, s novým lokálním obsahem, nabízí bezplatné kurzy na míru pro začátečníky i pokročilejší uživatele internetových nástrojů, a to bez ohledu na profesi nebo oblast podnikání.
Všech 23 témat Digitální garáže
Zdroj: Digitální garáž
Digitální garáž nabízí 89 lekcí rozdělených na 23 témat. Je přitom navržená tak, aby nevyžadovala žádnou technickou zdatnost uživatele. Témata začínají úvodem do světa internetu či ilustrací toho, jak funguje vyhledávání. Vysvětlují ale i e-mailový marketing, search reklamu, reklamu v rámci obsahové sítě Googlu, základy Google Analytics, ale poskytují zároveň i informace o mobilní prostředí, video marketingu nebo prodeji online. Kromě online kurzů zájemci na webu Digitální garáže najdou i program školení realizovaných ve spolupráci s partnery. Přihlásit se mohou studenti, podnikatelé i široká veřejnost. K projektu se připojilo 12 českých a moravských univerzit s ekonomickým nebo marketingovým zaměřením a další partneři zaměřující se na vzdělávání menších firem či podnikatelů. Nejbližší školení se konají 20. 4. v Praze, 3. 5. v Liberci a 4. 5. v Ostravě a registrovat se je možné na hlavní stránce Digitální garáže v části Semináře.
Mimo Digitální garáže Google nabídne i sérii specializovaných workshopů pro stávající i potenciální exportéry pod názvem Exportní akcelerátor (pro vybrané společnosti odstartuje koncem dubna) a celodenní workshopy pro ženy podnikatelky v rámci tzv. Digitální akademie pro ženy (odstartuje v červnu).
Lokální vzdělávací program je součástí celoevropského závazku Googlu, v rámci něhož chce vyškolit v digitálních dovednostech 2 miliony Evropanů. Reaguje tím na probíhající digitální transformaci, která v rámci iniciativy Digital Single Market představuje pro evropské země velkou příležitost k ekonomickému růstu. Jednou z překážek je digitální gramotnost, kdy má dle údajů Evropské Komise téměř polovina Evropanů (47 %) nedostatečnou kvalifikaci. Přitom až 90 % pracovních pozic bude určitou úroveň těchto dovedností v blízké budoucnosti vyžadovat a kvůli jejich nedostatečné úrovni může být do roku 2020 až 900 000 pracovních pozic neobsazených.