Heureka eCommerce Insider: Obavy z vysokých cen a nečekaných výdajů nás nutí šetřit. Obrat české e-commerce si ve třetím čtvrtletí pohoršil, oproti loňsku je -11 procent
Data společnosti Heureka i v tomto čtvrtletí potvrdila, že lidé kvůli obavám z vysokých cen stále odkládají své nákupy, hledají výhodné nabídky i při nákupu levnějšího zboží a čekají na slevové akce. Opatrnost při nakupování potvrzuje i celkový výsledek české e-commerce za uplynulý kvartál. Její obrat se oproti předchozím třem měsícům zhoršil o 3 procentní body, celkově tedy poklesl na -11 procent oproti loňsku, některým e-shopům se však podařilo klesající trend zlomit. Objednávky si stále častěji lidé nechávají doručovat na výdejní místa, meziročně se podíl oproti doručení domů zvýšil o 9,7 procentních bodů, vyplývá z dat společnosti Balíkobot, která patří do skupiny Heureka Group.
Slibný konec předchozího kvartálu dodal online obchodníkům víru, že výsledky české e-commerce se vrátí do pozitivních hodnot. Tu navíc prohloubil červenec, který vykazoval nadějné výsledky. Srpen však naději v lepší skóre definitivně zlomil a klesající trend pokračoval i v září. „Očekáváli jsme pozitivnější výsledky, vinou obav z dalšího zdražování a také nasycenosti trhu během pandemie se však celkový obrat české e-commerce v meziročním porovnání ani tento kvartál nedostal ze záporných hodnot. Celkově se za uplynulé čtvrtletí zastavil na -11 procentech, nicméně tentokrát vidíme na úrovni e-shopů velké výkyvy v jejich výsledcích,” hodnotí uplynulé tři měsíce David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.
Kromě poklesu obratu došlo také ke snížení průměrné ceny objednávky, která je nyní pod hodnotou 1400 Kč. Lidé čekají na výhodnější nabídky a více ceny srovnávají. „Změnilo se nákupní chování Čechů. Online se stále víc pořizuje zboží z kategorií, které nemají tak vysokou hodnotu, jako například nová lednice nebo počítač, ale kupují se pravidelně. Typickým příkladem mohou být prací prášky nebo přípravky na pleť. To sice nyní celkovému obratu na první pohled nepomáhá, ale dlouhodobě je nutné tuto změnu vnímat pozitivně, ať už kvůli pravidelně se vracejícím zákazníkům nebo třeba pravidelnějšímu cash flow. Stále se porovnáváme s covidovými roky, které byly pro online prostředí velmi pozitivní, nelze je však brát za standard. Tím se naopak stává porovnávání cen a častější nakupování, hodnota objednávek je ale nižší. Online totiž pořizujeme i běžné spotřební zboží,” upozorňuje Jan Mayer, výkonný ředitel Heureka CZ/SK.
Trháky z drogerií a lékáren
Tradiční online kategorie, jakou bývalo například elektro, jsou momentálně na ústupu, stále více se na výsluní online nákupů dostává zboží z lékáren a drogerií. To se odráží i v nejvíce rostoucích kategoriích. „Zákazníci stále více na internetu pořizují zboží jako jsou přípravky do myčky (meziroční nárůst +44 %), prášky na praní (+27 %), deodoranty (+15 %), opalovací krémy (+14 %) nebo doplňky stravy (+13 %). To potvrzuje, že i u zboží, které nestojí řádově tisíce korun, lidé řeší cenu a chtějí ho nakoupit co nejvýhodněji,” dodává Mayer.
Dlouhotrvající teplé počasí mezi skokany kvartálu vytáhlo i typicky letní kategorie, například bazény, které meziročně rostly o 106 procent, mobilní klimatizace (+82 %), vířivky (+80 %) nebo sekačky na trávu (+21 %). Teplé počasí přálo také sportovcům, což se odrazilo zejména u doplňků pro cyklisty - rychle rostoucí kategorií byly cyklistické lahve na vodu (+36 %) jejichž cenu dřív lidé neřešili, podobně také brýle na kolo (+49 %).
Závěr letních prázdnin pak přál také kategoriím souvisejícím s návratem do školních lavic, meziročně tedy rostly tablety (+ 9 %) nebo klávesnice (+ 15 %).
Kamna a mrazáky už jsou u ledu
Překvapivým propadákem kvartálu se staly notebooky (- 22 %), které mívají na přelomu srpna a září silné období díky začátku školního roku, podobně monitory (-35 %). “Podle očekávání je velký propad u zboží, které lidé kupovali loni kvůli obavám z energetické krize. Jejich pád začal už předchozí kvartál a nadále pokračuje. Můžeme sem zařadit bojlery a ohřívače vody s poklesem o téměř 50 procent, krbová kamna (-70 %), elektrické trouby (-23 %), kotle (-59 %), varné desky (-32 %), izolační materiály (-48 %) nebo mrazáky, které loni lidé kupovali, aby měli kde skladovat potraviny zakoupené ve slevách. U těch je nyní propad o 42 procent,” říká Jan Mayer.
Více než polovina zásilek putuje do výdejních míst
Z dat společnosti Balíkobot, která od ledna do srpna 2023 datově zprostředkovala více než 15 milionů zásilek, což je o 13 procent více než za stejné období loni, vyplývá, že Češi stále více využívají pro nákupy na internetu možnost platby online. Za prvních osm měsíců letošního roku stoupl poměr online plateb vůči dobírce o 3 procentní body. Na konci srpna tento typ placení zvolilo více než 60 % kupujících. Stále oblíbenější je také doručování zboží na výdejní místa, a to včetně boxů. Za období od ledna do srpna 2023 už více než polovina zásilek putuje právě na výdejní místa. Oproti loňsku se jedná o zvýšení o téměř 10 procentních bodů.
Z krize nejvíce profitují zákazníci
„Ačkoliv e-commerce zažívá několik posledních měsíců propad tržeb, ani náhodou to neznamená snižování kvality českých e-shopů. Naopak, e-shopy pochopily, že aby si zákazníky dlouhodobě udržely, musejí se co nejvíce snažit uspokojit jejich potřeby, a to jak před samotným nákupem, tak i po něm. Nabízejí tedy stále kvalitnější doprovodné služby, což se odráží ve stále rostoucí spokojenosti zákazníků. Ta v uplynulém kvartále opět mírně vzrostla na 96,2 procent,” uzavírá hodnocení posledních 3 měsíců David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.
Kam dál?
Výsledky z předchozího kvartálu najdete ZDE.