Hrozí Facebooku zaspamování jako emailu?
Šířit spam na Facebooku je poměrně výnosný byznys. Jediný příspěvek umístěný na stránce v závislosti na velikosti fanouškovské základny může vynést až 100 dolarů.
Na výzkum spamových příspěvků se zaměřil italský projekt, v němž vědci našli kolem 30 000 stránek na Facebooku, které se sice tváří jako fanouškovské stránky, ale ve skutečnosti se jedná o zástěrky pro umisťování spamového obsahu. Průzkum provedla skupina italských výzkumníků, v jejímž čele stál Andrea Stroppa. Skupina prošla přes 700 000 příspěvků, z nichž kolem 37 000 označila jako spam.
Výzkumníci analyzovali příspěvky podezřelých stránek s ohledem na to, jestli obsahují slova a spojení jako „klikněte zde“, „zdarma“, nebo třeba „wow“ doprovázené zkrácenými linky. Spamové příspěvky nejčastěji odkazují na stránky e-commerce, falešné zprávy, porna a různé podvody. Na spam forech pak výzkumnící zjišťovali, jak drahé takové příspěvky jsou. Pokud má stránka méně než 30 000 lajků, tak se cena jednoho spamového příspěvku pohybuje v rozmezí od 8 do 20 dolarů. Pro stránky s více jak 100 000 fanoušky je samozřejmě rozmezí výše, tady se pohybuje i kolem 100 dolarů.
V rámci pravidel pro stránky na Facebooku platí, že reklamy třetích stran jsou na stránkách zakázané (bez předešlého svolení). Facebook blokuje administrátory stránek za publikování reklam. Tedy měl by. Podle výzkumníků nedělá Facebook v této otázce dost.
Spam na Facebooku sice není zatím tolik výrazný, jako je tomu třeba v rámci emailů. Facebook v roce 2012 uvedl, že za spam se dají označit zhruba 4 % obsahu, kdežto u mailu je to až 70 %. Pokud ale nepřijde zásah brzy, je možné, že procento postupně poroste. A to znamená jak reklamní ztráty pro Facebook, tak i možnost ztráty uživatelů, kteří budou z přemíry spamu otráveni.
Ve výzkumu uvádí vědci i výpověď spammera, který si touto činností poměrně slušně přivydělával. Základem je samozřejmě vést stránku i jinak než jako čistě spamovou. Stačí generovat obsah například v podobě legračních obrázků, které velmi snadno získávají lajky i komentáře.
Zdroj: www.mashable.com