IKEA k Mezinárodnímu dni žen odhalila mural od vizuálního umělce Davida Strauzze

8. 3. 2023 | Petr Michl
„NEJSI NA TO SAMA. NÁSILÍ DO VZTAHU NEPATŘÍ. NEBOJ SE O TOM MLUVIT." Tento vzkaz nese Mural od IKEA odhalený k MDŽ. Upozorňuje na iniciativu, která má za cíl zajistit lepší právní ochranu obětí domácího násilí.


Zdroj: IKEA

U příležitosti Mezinárodního dne žen odhalila IKEA velkoformátovou nástěnnou malbu od vizuálního umělce Davida Strauzze. Dílo v pražských Holešovicích je součástí dlouhodobého projektu proti domácímu násilí. Malba odkazuje i na nový web probezpecnydomov.cz, který se věnuje problematice legislativní změny, jejímž cílem je zajistit lepší právní ochranu obětí domácího násilí.

Projekt na podporu bezpečného domova pro všechny spustila IKEA ve spolupráci se svými partnery už na podzim roku 2020. Letos spojila síly s jedním z předních současných vizuálních umělců Davidem Strauzzem. Na zdi domu v Argentinské ulici u křížení s Plynární vytvořil20 metrů vysoký a 16 metrů široký mural s podobiznou ženy, která dodává sílu všem, kteří se doma necítí bezpečně. 


Zdroj: IKEA

„Když mě IKEA oslovila, abych se stal součástí projektu, který podporuje oběti domácího násilí, hned jsem souhlasil. Mám pocit, že tady v Česku si lidé často myslí, že co je za zavřenými dveřmi domova, to se neděje nebo jim do toho nic není. Ale to je špatně,“ říká David Strauzz. „Já sám jsem jako malý domácí násilí zažil. Můj otec byl velmi agresivní k mojí mamince, kterou bil, a i ke mně se sestrou. Jako dítě takovému chování nemůžete zabránit, teprve jako teenager jsem se mu mohl nějakým způsobem postavit,“ vzpomíná česko-kanadský umělec.

Ze zdi domu v pražských Holešovicích shlíží žena, jejíž obličej je pokryt texty vyjadřujícími podporu všem obětem domácího násilí. Z muralu vystupují vzkazy „Nejsi na to sama“, „Násilí do vztahu nepatří“, „Naděje“, „Odvaha“, „Neboj se o tom mluvit“ nebo „Mlčením se násilí nezastaví“. Co se týká umělcovy inspirace, dílo nezobrazuje žádnou konkrétní ženu. „Tvoření muralu pro mě bylo velmi emotivní, kdybych v něm ještě zobrazoval svou maminku, bylo by to až příliš osobní,“ vysvětluje Strauzz.


David Strauzz při práci na muralu. Zdroj: IKEA

Lepší právní ochrana obětí domácího násilí

Součástí malby je také odkaz na nový web probezpecnydomov.cz, který se věnuje problematice zlepšení právní ochrany obětí domácího násilí. IKEA ji aktivně podporuje už od začátku projektu.

„Pro pomoc obětem je klíčová jednotná definice domácího násilí, která by takové jednání jasně vymezila. Přestože je domácí násilí v několika zákonech zmíněno, jeho definice v naší legislativě chybí. Mám proto velkou radost, že Úřad vlády v současné době dokončuje přípravu zákona, který tento nevyhovující stav změní a zakotví jednotnou definici do českého právního řádu. Jako IKEA jsme sehráli roli moderátora, který propojil a pozval kjednacímu stolu ty, kteří mohou ktéto důležité legislativě pomoci. Věřím, že zákon bude ještě vletošním roce schválen a že oběti domácího násilí budou mít díky tomu zajištěné rovné zacházení,“ uvedl Jakub Lelek, Public Affairs Leader IKEA Česká republika.

Už v loňském roce se také první dva kraje – Středočeský a Jihomoravský – společně s partnery a signatáři, mezi něž se IKEA řadí, dohodly také na podpisu Memoranda o dlouhodobé spolupráci na naplnění závazku efektivního a systémového řešení problematiky domácího a genderově podmíněného násilí. Připojit se k memorandu plánují i další kraje.


David Strauzz. Zdroj: IKEA


David Strauzz při práci na muralu. Zdroj: IKEA

 

Tip redakce

„A to chceš jako rozbít rodinu? Kam bys chodila? Když nemáš žádné peníze.“ Podobná moudra slyší od svých nejbližších mnoho žen, které se snaží odejít od svého muže násilníka. Nebuďte jako oni, varovala IKEA skvělým spotem v roce 2021.

 



Iniciativu proti domácímu násilí ale rozjela IKEA už o rok dříve. Mimo kreativními cenami ověnčeného spotu nebo reklam v rádiu ji doplnila i instalace v obchodních domech v podobě interaktivních edukačních zdí, které někdy poměrně syrově podobu domácího násilí přiblížily.

Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: