IKEA představuje ty nejnudnější a nejdelší pre-roll reklamy, které právě proto nepřeskočíte
Společnost IKEA v rámci svých reklam již dlouhá léta čerpá inspiraci z běžné lidské zkušenosti a z každodenního života. V minulých letech nám představila kampaně zaměřené na jeho významné momenty, jakými je například rozvod, adopce dítěte nebo zařizování prvního společného hnízdečka. Ve své nové kampani se ale zabývá tou klasickou a všední denní rutinou. Vytvořila nesmyslně dlouhé a neskutečně nudné reklamy, na kterých je nejvtipnější právě to, že ukazují, jak nudný může náš všední život někdy být. A možná právě díky této absurditě nebudete moct od „Irresistible Pointless TrueView Ads” odtrhnout oči.
TrueView reklamy na YouTube můžete zpravidla přeskočit po pěti vteřinách. Ty se ale někdy neskutečně vlečou a vy pohledem hypnotizujete pravý dolní roh, dokud se v něm neobjeví očekávané „Přeskočit reklamu”. Značky se proto snaží využít svých pár sekund naplno. Některé na vás navalí co největší počet informací v co nejkratší době, jiným stačí, že vás vylekají, pobaví nebo překvapí. Hlavním cílem je zkrátka zaujmout.
IKEA se ale rozhodla jít proti proudu a své diváky téměř unudit k smrti. Dokonce samotní aktéři reklamy vás celou dobu přesvědčují o tom, že byste ji měli přeskočit, protože se v ní nic zajímavého dít nebude. Sem tam se na obrazovce objeví informace o produktech, ale zbylých 5 minut budete nejspíš přemýšlet, proč vlastně ztrácíte čas a prostě je nepřeskočíte.
O čem tedy reklamy jsou? Vlastně o ničem. Takže alespoň nebudeme mít výčitky z toho, že vás připravíme o nějaké překvapení, když vám je představíme. První video sleduje mladého teenagera, který myje špinavé nádobí. Během těch několika minut, které s ním strávíte, na vás bude házet nechápavé a zpruzelé pohledy a ptát se vás, jestli to jako vážně chcete sledovat a jestli nemáte nic jiného na práci.
V dalším se skupinka mladých lidí snaží zabavit na dost nudné párty hraním „páky” a ubezpečuje vás o tom, že je můžete klidně přeskočit, protože nic zajímavého stejně neuvidíte.
Při sledování posledního videa se stanete svědky večerní klasiky v podobě filmu a muchlování u televize. To by nebylo zas tak špatné, kdyby vás dívka opakovaně neupozorňovala na to, že jste úchylové a že tam nemáte co dělat.
Podle agentury Åkestam Holst byla průměrná délka sledování videí u cílových uživatelů kolem 3 minut. S tím většina značek nepočítá ani v těch nejdivočejších snech a snaží se nacpat vše do svých jistých 5 vteřin. Tyto nekonečné a vlastně úplně zbytečné reklamy od IKEA dokoukalo 39 % sledujících až do konce.
Čím to je? Možná přirozenou lidskou zvědavostí. Sázením na to, že „v tom přece musí být něco víc”. Není. A právě to nás na kampani „Where Life Happens” baví úplně nějvíc. Ukazuje, že super reklama nemusí být nutně o něčem. On je totiž ten běžný život často skutečně právě o mytí nádobí, poflakování se s přáteli nebo objímání polštáře u televize. A IKEA toho dokázala geniálně využít.
Kam dál?
Švédský řetězec s nábytkem se s pomocí agentury Åkestam Holst snasnaží vcítit do reálného života svých zákazníků i ve svých reklamách již delší dobu. Důkazem toho je třeba v létě publikovaná reklama zachycující těžký život single matek.
Podívejte se ale také na to, IKEA podporuje otce čekající před zavřenými dveřmi. Reklamu, která přibližuje křehké pouto mezi otcem a dcerou.