Infografika: e-shop už mají tři čtvrtiny obchodních řetězců
Pokud se v současnosti rozhodnete nakupovat na internetu u své oblíbené značky, máte slušnou šanci, že se vám to podaří. Svůj e-shop totiž aktuálně provozuje 74 % největších obchodních řetězců, Vyplývá to z výzkumu společnosti Acomware a agentury response:now. Nejpopulárnější e-shop mezi zákazníky má IKEA, naopak nejvíce lidem chybí možnost nakoupit si online u Planeo elektro, DM Drogerie či v Kauflandu.
Přírůstek nových e-shopů byl loni meziročně o něco nižší. Na trh však vstoupily zajímavé značky, jež patří mezi lídry svého segmentu. „Meziročně otevřely e-shopy spíše jednotky obchodních řetězců, například Lidl nebo Humanic. Je to logické, v řadě segmentů už má e-shop většina prodejců,“ vysvětluje Jan Penkala, CEO konzultační společnosti ACOMWARE. Špatná situace přetrvává u drogerie a potravin, kde většina firem s otevřením internetového obchodu stále otálí.
Zákazníkům přitom na internetu nejvíce chybí e-shop značky Planeo elektro či DM Drogerie. „Rostoucí zájem o nákup potravin přes internet se projevuje také v tom, že 44 % internetové populace postrádá e-shop řetězce Kaufland,“ dodává Petra Svobodová, marketingový konzultant z agentury response:now.
Dobrou zprávou je to, že DM Drogerie se spustit svůj e-shop brzo chystá. Uvedl to v úterý 6. 2. na Retail Summitu marketingový ředitel PK Solvent ČR, David Vejtruba.
Výzkum, jehož se na konci ledna zúčastnilo přes 400 respondentů, se zajímal také o faktory, jimiž se Češi řídí při výběru e-shopů. „Jednoznačně roste ROPO efekt. Kromě dopravy zdarma, která se stala hygienickým faktorem při výběru e-shopu, je pro zákazníky nejdůležitější, aby si mohli vyzvednout zboží na jejich prodejně, stejně tak ho tam i případně vrátit či reklamovat. To vyžaduje až 90 % Pražanů a 80 % celkové populace,“ dodává Svobodová.
Dopravu zdarma v nějaké formě nabízí podle výzkumu ACOMWARE více než 80 % firem, jež provozují vlastní e-shop. Z veřejných statistik serveru Heureka.cz rovněž vyplývá, že většina z nich zvládá zboží doručit do 3 pracovních dnů. Horší je to právě s nabídkou služeb, jako je vyzvednutí, reklamace nebo vrácení zboží na prodejně. „Z praxe víme, jak těžké je tyto služby zavádět – prodejce odrazují náklady nebo nedostatek informací o zákaznících. Dlouhodobě je to ale handicap,“ vysvětluje Penkala.
Také v minulém roce se poměrně významně zlepšil způsob, jakým se obchodní řetězce na internetu propagují. Více než polovina e-shopů využívá PPC reklamu, 81 % firem aktivně sbírá e-maily zákazníků.
„Je sice s podivem, že relativně velká část prodejců stále ignoruje tyto formy propagace, nicméně rostoucí trend je zároveň signálem, že bude stále obtížnější získat si v takové konkurenci pozornost zákazniků,“ říká Václav Stříteský z katedry marketingu Vysoké školy ekonomické v Praze. Významně roste též využívání sociálních sítí. Svůj profil na Facebooku má 91 % firem (loni 72 %), na Instagramu 47 % (loni 31 %) a na Twitteru 26 % (loni 18 %).
Hlavní závěry retail studie:
- Podobně jako v loňském roce disponuje vlastním e-shopem necelých 74 % všech prodejců na internetu. V loňském roce svůj e-shop otevřely například značky IKEA a Humanic.
- Nadále není možné objednat si na internetu drogerii z 3 největších řetězců v zemi. Nezlepšuje se ani nabídka prodeje potravin, kde jako jediný loni e-shop otevřel Lidl, zaměřil ho však pouze na spotřební zboží.
- Mobilní e-shop nebo web už má 81 % všech řetězců. Nejhorší je v tomto ohledu situace u prodejců potravin. Vlastní mobilní aplikaci má zhruba každý čtvrtý prodejce.
- Zákazníkům nejvíce chybí možnost nakoupit si online u značek Planeo elektro, DM Drogerie, Kaufland nebo C&A.
- Využití online marketingu mezi obchodními řetězci se postupně zlepšuje. Vůbec poprvé více než 50 % prodejců využívá ke své propagaci PPC kampaně. O sběr e-mailu od svých zákazníků se snaží 81 % firem.
- Obchodníci se stále více prezentují na sociálních sítích. Svůj profil na Facebooku má 91 % firem (loni 72 %), na Instagramu 47 % (loni 31 %) a na Twitteru 26 % (loni 18 %).
- Dopravu zdarma v nějaké formě nabízí více než 80 % firem s e-shopem. Většina z nich zvládá zboží doručit do 3 pracovních dnů.
- Nabídka služeb v kamenných prodejnách spíše stagnuje. Meziročně se nepatrně zvýšilo množství e-shopů, v nichž můžete zboží reklamovat (+2 %) či vrátit na pobočce (+3 %).
- Pokud jde o rozhodování zákazníků, ti za nejdůležitější faktor při výběru e-shopu považují dopravu zdarma (63 %), možnost vrácení či reklamace zboží na prodejně (56 %) či vyzvednutí na prodejně zdarma (50%).
Kompletní infografiku si prohlédněte níže: