Infografika: Stav české e-commerce v roce 2013
Lidé vnímají nákupy přes e-shopy, jako samozřejmou součást běžného života," to je hlavní poselství zprávy Stav e-commerce v ČR v roce 2013 vydané společností Shoptet.cz. Tato slova potvrzuje i to, že nejméně jednou do roka nakoupí 79 % českých internetových uživatelů a průměrně za jednu objednávku utratí 1634 korun. Důvodem k nákupu na internetu je u 78 % úspora času. Nové a rychlejší způsoby platby začínají pomalu dohánět a vytlačovat dobírku. Očekává se, že celkový obrat online obchodu za rok 2013 se bude pohybovat kolem 57,9 mld. korun, které vygeneruje 35 000 český e-shopů.
Více než polovina (52 %) českých internetových obchodů je vytvořena na komerčním řešení, 40 % stojí na open source základě a pouze 8 % jich vzniklo individuálně. „Ač je celkový počet internetových ochodů 35 000, tak zhruba 80 % e-shopařů neovládá online marketing a často pouze přežívají. Neustále vznikají nové a nové obchody, ale jejich životnost není dlouhodobá. Většinou bez správného přístupu přežijí maximálně rok," říká Miroslav Uďan, CEO služby Shoptet.cz.
Největší české e-shopy a vyhledávače zboží
I když se zdá, že online obchod nemá kam růst, opak je pravdou. Z celkového maloobchodního prodeje odkrajují e-shopy pouze 5 – 6 %. Prvenství mezi internetovými obchodníky i v roce 2012 obhájila Alza.cz s obratem téměř 7,7 mld. Kč, kterou stejně jako minulý rok následoval Mall.cz s více než 4,4 mld. Kč. K pohybu došlo na třetím a čtvrtém místě, obchod Kasa.cz s 940 miliony Kč byl sesazen e-shopem CZC.cz, jehož obrat byl 1,2 mld. Kč.
Důležitou součástí internetového obchodu jsou vyhledávače a srovnávače zboží. Pro e-shopy jsou zásadní, protože přivádí zákazníky do jejich obchodu. I když se ve většině případů jedná o jednorázový nákup, rozdíl obratu po registraci se pohybuje kolem 25 %. Síly dvou největších, Heureka.cz a Zboží.cz, byly minulý rok téměř vyrovnané. Letos Heureka.cz překonala svého konkurenta o 14 %.
Jací jsou Češi zákazníci a proč nakupují na internetu?
Internet v České republice používá více než 6,5 milionu lidí a 3,6 milionu na něj přistupují přes mobilní zařízení. Češi stále raději nakupují na internetu, 79 % tak činí nejméně jednou do roka a 43 % pak několikrát do měsíce. Při výběru e-shopu dají na doporučení a jsou ochotni udělat větší objednávku, pokud je doprava zdarma. Online nákupy preferují muži než ženy. Nejčastěji lidé jako důvod, proč si k nákupu zvolili právě online obchod, uvádějí úsporu času a to v 78 % případů. Pohodlí označilo 70 % respondentů, v 60 % pak ocenili možnost jednoduchého a rychlého porovnání zboží. Větší výběr a nižší cena jsou rozhodujícím faktorem po polovinu zákazníků.
Lidé nejčastěji na internetu nakupují elektroniku, kosmetiku a oblečení. Průměrně za rok každý utratí za nákupy na internetu 4 980 Kč, což je oproti minulému roku o 80 korun více. Naopak průměrná hodnota objednávky se za poslední rok snížila o cca 170 Kč a v letošním roce činí tak 1 634 korun. „Důvodem může být i skutečnost, že lidé si na internetu pořizují věci běžné potřeby a nebojí se nakupovat častěji. Oproti minulému roku jsme zaregistrovali 22% nárůst těch, kteří nakupují v e-shopech vícekrát do roka," uvedl Miroslav Uďan.
Nejoblíbenější způsoby platby
„Dobírka je stále nejoblíbenějším způsobem, kterým chtějí Češi platit, přesto jsme v této oblasti zaznamenali velký posun. Oproti minulému roku je zde téměř 20% pokles. Lidé volí jiné levnější a rychlejší varianty. Druhou volbou zákazníků je platba pomocí bankovního převodu. Největší nárůst o 200 % zaznamenali platby pomocí rychlých bankovních převodů, takzvaných platebních tlačítek. Nakupující se také přestali bát platit kartami. Ještě minulý rok činily platby kartou pouze 9 % celkového objemu e-commerce, letos to bylo již 14 %," komentoval Gabriel Kalapoš, ředitel společnosti PayU Czech Republic.
Čeho se lidé bojí?
„Když jsme zjišťovali důvody, proč lidé nenakupují na internetu, pak jsme nejčastěji dostali odpověď, že si věc nemohou osahat a vyzkoušet nebo že je nebaví čekat, než jim zboží doručí. Více než čtvrtina se obává problémů s případnou reklamací. Tady mohu jen říci, že oproti kamenným obchodům má každý e-shop na svých stránkách jasně formulovaná pravidla pro případ vracení zboží nebo reklamace. Často jsou velkorysejší a k zákazníkům vstřícnější než kamenné obchody. Pokud se některý z provozovatelů nezachová správně, velmi rychle se to rozkřikne mezi internetovou komunitou a seriózní e-shop má jen jednu pověst, o kterou si nemůže dovolit přijít," objasňuje Miroslav Uďan.
Kompletní infografiku si můžete prohlédnout níže:
Zdroj: Shoptet.cz