Ivan Trojan poprvé po letech není nejlepším hercem v reklamě. Proč vypadl z žebříčku?

11. 6. 2025 | Petr Michl, TZ
V letech 2021, 2022 i 2023 bral Ivan Trojan v soutěži „Nejlepší herec či herečka v reklamě“ vždy prvenství, vše díky jeho spolupáci s Českými drahami. V letos zveřejněném žebříčku se ale propadl až na 34. místo. Zjistěte, co může být příčinou poklesu jeho popularity.


Zdroj: České dráhy

V soutěži Nejlepší herec/herečka v reklamě poprvé od počátku své spolupráce s Českými drahami nestojí v čele žebříčku herec Ivan Trojan. Za rok 2024 se umístil až na 35. místě. Co k této dramatické změně vedlo? Možností je mnoho: od podoby konkrétního spotu, přes možnou okoukanost dlouhodobé spolupráce či samotného herce. Na důvody se zeptala výzkumná agentura ResSOLUTION Group v průzkumu na reprezentativním vzorku pěti set respondentů české internetové populace z National Sample CZ (dříve Český národní panel) ve věku 15 a více let.

Ivan Trojan se na první příčce mezi herci v reklamě umístil celkem pětkrát. Nejdříve úspěšně spolupracoval s T-Mobilem a od roku 2021 pravidelně vítězil i s reklamami Českých drah, v nichž většinou představoval obyčejného cestujícího, který se na trati dostává do různých humorných situací. V loňském roce však České dráhy koncept poněkud posunuly a z herce udělaly humanoidního robota, aby přitáhly pozornost k technické vyspělosti služeb dopravce. Jak tento posun respondenti přijali, popisujeme dále.

Spolupráce Ivana Trojana a Českých drah

6 z 10 respondentů hodnotí spolupráci Ivana Trojana a Český drah jako obecně funkční, herec se podle nich ke značce dobře hodí. Nejvíce spolupráce baví 35–54leté. Pouze necelá pětina souhlasí, že jim ke konci připadala spolupráce už „okoukaná“. Ostatním se spolupráce buď vůbec nelíbí, anebo ji ani nezaznamenali.


Z hodnocení loňské „robotické“ reklamy a jedné z původních reklam z roku 2023 stávějící na stereotypizaci postavy „Moraváka“ také vyplývá, že i díky Ivanu Trojanovi je kampaň přijímána jako zábavná.

Myslí si to téměř tři čtvrtiny dotázaných v případě staršího spotu a dvě třetiny u spotu loňského. Podobně významně Ivan Trojan působí i v případě zapamatovatelnosti (u obou reklam zhruba dvě třetiny) a podle názoru přibližně dvou třetin také dobře zaujme jejich pozornost. Samotný herec sice v reklamě působí důvěryhodně, nicméně pouze necelá polovina souhlasí, že jeho vystupování v reklamě odpovídá stylu Českých drah.

Srovnání jednotlivých spotů

Zábavnost je pro reklamy Českých drah klíčovým atributem – patří mezi jejich nejvýraznější charakteristiky a zároveň je jedním z nejčastějších důvodů, proč se lidem Ivan Trojan v konkrétní reklamě líbil víc.

Při prostém srovnání hodnocení obou spotů je však patrné, že novější reklama, ve které herec ztvárnil robota, se líbila o něco méně (57 % vs. starší: 63 %) a je podle respondentů i méně zábavná (jako zábavnou ji hodnotilo 63 % oproti starší: 69 %). Ve všech ostatních parametrech dopadla starší reklama mírně lépe s výjimkou výroku „Hodí se k Českým drahám“, s nímž v případě obou reklam souhlasil stejný podíl respondentů (55 %). U hodnocení působení Ivana Trojana je kromě zmiňované důvěryhodnosti a zábavnosti jeho hodnocení napříč reklamami srovnatelné.

V obou ročnících se také spoty výrazně více líbí respondentům ve věku 35–54 let. To, že je na ně koncept lépe ušitý, dokazuje i nejmenší meziroční rozdíl v hodnoceních: pouze -4 procentní body. Jak ale dále průzkum ukázal, 35–54 letí jsou i zásadní skupinou, kterou oba spoty nejvíce baví a hodí se podle nich k Českým drahám.

„V případě reklam, které jsou založené na zábavných prvcích, je kromě kvalitního podání klíčové, zda se podaří trefit do humoru co nejširší skupiny diváků. V opačném případě totiž hrozí, že i jinak úspěšná spolupráce s kvalitním hercem nemusí přinést optimální výsledky,“ komentuje dále výsledky Lucie Vlčková, Head of Insights & Media Research.

„A pokud by si Češi měli vybrat pouze tu z reklam, kde se jim Ivan Trojan líbí více? Byla by to podle skoro tří čtvrtin ta starší, s hercem v tradičním úboru cestujícím „moravskými“ Českými drahami. Novější preferuje pouze 28 %,“ dodává Lucie Vlčková.

Ač výzkum neukazuje žádné výrazné propady mezi výše uvedenými reklamami z roku 2024 a 2023, je klidně možné, že pád Ivana Trojana z piedestalu nejlepších reklamních herců možná přišel prostě jen proto, že byl v reklamách Českých drah až moc velkou stálicí. Ostatně vyvětrat se snaží i samotné České dráhy. Ty letos přichází s novou koncepcí, která primárně představuje benefity a o humor se ani nepokouší. Dokonce za ním zametá stopy. Reklamy s Ivanem Trojanem jsou změněné na neveřejné. Přímo na YoTube kanálu ČD je nyní ani nenajdete.

Kam dál?


Zdroj: Staropramen

Připomeňte si aktuální nejpopulárnější reklamní herce a maskoty. 

 
Štítky dokumentu: Kreativní reklama

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: