Izraelské YouTuberce se chatování během řízení nevyplatilo. Zemřela při autonehodě

1. 2. 2017 | Kateřina Tauchenová

O tom, že používání telefonu během řízení může být smrtelně nebezpečné, ví snad každé malé dítě. I přesto je jednou z nejoblíbenějších zábav YouTuberů právě natáčení jízdy autem. Nebo natáčení a focení sebe sama, jak řídí.

Populární izraelská beauty vlogerka Ashley Waxman Bakshi takto 16. prosince loňského roku živě vysílala na YouTube svojí jízdu autem, během níž odpovídala na dotazy svých fanoušků, které se jí objevovaly na displeji telefonu. Vysílání sledovalo přes dva a půl tisíce jejích fanoušků. Náhle však Ashleyin obličej z obrazovky zmizel, ozval se křik, náraz, a pak už fanoušci viděli pouze dým. Poté obrazovka zčernala. (Náraz je ve videu zaznamenán po 6. minutě - pozn.red.)

 

Fanoušci, kteří tou dobou živé vysílání sledovali, museli být pořádně vyděšení – vždyť právě online viděli zemřít svou oblíbenou celebritu. A právě vzbuzení maximálně negativních emocí bylo účelem videa. Zhruba deset vteřin po nehodě se totiž vlogerka znovu objevila na obrazovce, aby vysvětlila, že není mrtvá a že video je vlastně součástí reklamního spotu izraelské Asociace pro bezpečnější řízení (Association for Safer Driving in Israel). Na konec Ashley ještě přidala vlastní varování před tím, jak moc nebezpečné může být, když se řidič věnuje místo řízení telefonu nebo jiným věcem.

Za vznikem kampaně stojí izraelská pobočka agentury BBR Saatchi & Saatchi. Ačkoliv vedení izraelské Asociace pro bezpečnější řízení se k nápadu původně stavělo odmítavě, protože jim přišel příliš odvážný, nakonec jej přijalo. Běžné reklamy či plakáty varující před nebezpečím používání telefonů za jízdy, totiž nemají šanci zaujmout mladou generaci a především čerstvé řidiče z řad teenagerů. Právě ti přitom – i přes své slabé řidičské schopnosti – používají telefony k focení a natáčení své jízdy snad nejčastěji.

Po zveřejnění videa čelila asociace kritice, že její spot je příliš drastický a krutý k fanouškům. Asociace však toto obvinění odmítla s tím, že kruté by bylo nechat fanoušky žít v přesvědčení o smrti youtuberky třeba několik hodin. Deset vteřin byl podle ní přiměřený čas nutný k tomu, aby si diváci stačili uvědomit, co právě viděli, a video tak na ně mělo žádoucí dopad.

Podobná kampaň by se možná hodila i v Česku. Mladé YouTube hvězdičky (a také modelky a další celebrity) totiž dávají teenagerům spíše negativní příklady – stačí se podívat na jejich Snapchat nebo Instagram Stories, kde záběrů pořízených během řízení najdeme nespočet. Některým z nich už se toto chování také nevyplatilo - youtuberka Teri Blitzen předloni poslala do příkopu své auto pro teenagery jen pár týdnů poté, co si na něj udělala řidičák (na videu níže cca od 5 minuty).

 

Kam dál?

Tato kampaň není jedinou, která upozorňuje na účinky věnování se moderním technologiím při řízení.



Podívejte se na kreativní sociální experiment, v němž opilý řidič taxíku vyvolá okamžitý vztek svých pasažérů.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: