Kanada přidá varování na každou cigaretu

7. 6. 2023 | Petr Michl
Zdravotním varováním u cigaret se nejde příliš vyhnout. Kanada ale dokazuje, že je ho stále „kam dávat“. Studie přitom dokazují, že zdravotní varování o škodlivosti cigaret fungují.


Zdroj: Health Canada

Doby, kdy bylo kouření považováno za cool a sexy zvyk, jsou dávno pryč. Nové filmy, v nichž hlavní hrdinové a hrdinky „pálí jednu za druhou“, v mainstreamu jen tak nenajdete. Za ztrátou popularity cigaret ale může stát i to, že kuřák varování ohledně zdravotních rizik spojených s touto aktivitou může jen těžko ignorovat. Jsou totiž doslova na každé krabičce cigaret. V Kanadě ale „utahují šrouby“ ještě o pár vrutů dál.

 Od 1. srpna bude zdravotní varování doslova na každé cigaretě. Černé na bílém na nich bude s podpisem organice Health Canada stát (v angličtině i francoužštině) například:

CIGARETY POŠKOZUJÍ VAŠE ORGÁNY

CIGARETY ZPŮSOBUJÍ RAKOVINU

TABÁKOVÝ KOUŘ POŠKOZUJE DĚTI

CIGARETY ZPŮSOBUJÍ IMPOTENCI

CIGARETY ZPŮSOBUJÍ LEUKÉMII

JED V KAŽDÉM ŠLUKU

 


Zdroj: Health Canada

 

Kanada bude prvním státem na světě, který dojde tak daleko. A nejde přitom říct, že by se dosud držel v míře regulací tabákových výrobků zkrátka. První povinné varování na krabičce cigaret bylo zavedeno už v roce 1989. V roce 2000 přišlo zpřísnění týkající se velikosti slovního varování. O 11 let později pak nestačil slovní popis a přidala se další opatření, konkrétně:

  • obrazové zdravotní varování, která pokrývají 75 % přední a zadní strany obalu a obsahují číslo a internetovou adresu celokanadské linky pro odvykání kouření;

  • barevně zvýrazněné zdravotní informace;

  • snadno srozumitelná prohlášení o toxických emisích.


Když se podíváte na vzorovou krabičku níže, je zřejmé, že na ní na branding moc prostoru nezbývá. Jen název v úzkém pruhu na spodu přední části krabičky.  


Zdroj: Health Canada

Důvody snažení kanadských úřadů jsou přitom zřejmé. Dle Health Canada je dodnes kouření hlavní příčinou nemocí a předčasných úmrtí v Kanadě, kterým lze předejít, ročně zabíjí přibližně 48 000 Kanaďanů.

Čím dál důraznější varování na krabičkách cigaret je dlouhodobým trendem. Dle studie Canadian Cancer Society bylo do října 2021 nejméně 122 zemí/jurisdikcí, které vyžadovaly varování na 50 % nebo více přední/zadní strany obalu, 27 zemí vyžadovalo alespoň 70 % a 10 zemí pak alespoň 85 %.


Podoba velikosti varování ve vybraných státech s roky jejich zavedení.
Zdroj: tobaccocontrol.bmj.com


Mezi laické náhledy jistě patří i ty, že nejzatvrzelejší kuřáky nic neodradí a někteří hrozivé výjevy z krabiček dokonce sbírají. Kdyby ovšem byl daný pohled libý všem kuřákům, neprodávala by se pravděpodobně široká škála pouzder na krabičky cigaret.

Smysl takových varování lze dokazovat především studiemi, které mluví o zvýšení povědomí o následcích kouření mezi populací. Velká meta studie zkoumající závěry studií z 20 zemí přitom říká:

Posílení varování (na krabičkách cigaret) bylo spojeno s dlouhodobým nárůstem znalostí, hovorů na linku pro odvykání kouření a snížením kuřáckého chování.“ 

Atribuce vlivu konkrétních faktorů u dlouhodobých změn společenského chování je obtížná. Jiné studie mluví například o tom, že pro generaci Z není alkohol a tabák tak přitažlivý s tím, že své závislosti si realizují v mnohem větší míře například na používání sociálních sítí. Její povědomí o zdravotních rizicích kouření, které ve změně chování hraje roli, se nicméně neobjevilo ze vzduchoprázdna. 

Tabákový průmysl se ovšem nechce svých zisků vzdát a poslední dekáda byla pro něj ve znamení částečného přechodu k propagaci alternativ ke kouření klasických cigaret, zejména různých forem ohřívaného tabáku či e-cigaret, často lákajících mladší uživatele širokou škálou příchutí. Stejně jako byly v mnoha zemích zakázány v minulé dekádě příchutě cigaret, nyní se toto děje i u těchto alternativních produktů typu IQOS či GLO. Právě na začátku tohoto týdne přitom v Česku podepsal prezident Petr Pavel novelu o ochraně veřejného zdraví, která také implementuje unijní směrnici zavádějící zákaz prodeje zahřívaných tabákových výrobků s příchutěmi. Boj s tabákovým průmyslem tak mění formy, ale pokračuje, a to na více frontách současně.  

Štítky dokumentu: Marketing v neziskovém sektoru

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: