Kdo byl nejlepším řečníkem Marketing Festivalu? Fidel Prdstavec

7. 11. 2014 | Petr Michl
Pódium Marketing Festivalu letos neovládl nejlepší řečník letošního Mozconu, Mike King, ani Avinash Kaushik. Prvenství bere líný linkbuilder „Fidel Prdstavec".

Prezentace na marketingových konferencích nejsou nutně jen o obsahu. Když se zadaří, dokáže se spojit odborná stránka i s velkou dávkou zábavnosti. Pýcha a vděk, že jste viděli něco užitečného a povznášejícího zároveň, není výlučně určená jen publiku akcí TED - občas ho cítí i marketéři.

Výhodu mají v tomto charismatičtí profesionálové, na které se publikum již dopředu těší. Na Marketing Festivalu měl tu největší hvězdnou auru bezpochyby Avinash Kaushik. S Google Glass na očích a titulem Digital Marketing Evangelist v Googlu vás prostě lidé berou vážně. I proto mu už od počátku bylo publikum nakloněno. Poskakoval po pódiu, rozhazoval rukama a nebo stál uprostřed na jeho samém okraji opřený jednou nohou o zvýšenou obrubu.  Na nepravosti digitálního marketingu upozorňoval i několikanásobným zvýšením hlasitosti svého proslovu na koncích vět a občas vše vyšperkoval vulgaritami, které diváci častovali smíchem. Ve stejném stylu pokračoval i v po prezentaci následující části s otázkami, kdy si odmítal jít sednout do připravených křesílek. Na Kaushikovi bylo vidět jeho nadšení i to, že si dokáže udržet kontakt s publikem, i když má více než tisíc hlav a pod světly svítícími na pódiu na něj nemůže vidět. Zkrátka rozený řečník.


Avinash Kaushik. Zdroj: Marketing Festival

Přesto ovšem byl tím nejlepším, kdo na pódium Marketing Festivalu vstoupil, někdo jiný. Překvapivě se jím stal Filip Podstavec. Jeden ze čtyř českých vystupujících, kterým byl svěřený přednáškový blok v hlavním programu. Přitom jeho téma bylo vše, jen ne sexy. Se vší úctou je potřeba přiznat, že linkbuilding patří v digitálním marketingu k profesím s nudnou pověstí. Americká linkbuilderka Julie Joyce, která měla v sobotu přednášku o tom, jak dělají byznys v její firmě, to rozhodně nevyvrátila. Vybíráme si pečlivě stránky, začínáme se dívat na desáté straně vyhledávání Googlu. Za zpětný link platíme až 350 dolarů... Ne, naši linkbuildeři nedostávají moc peněz, tak 2 tisíce dolarů měsíčně. Přeci jenom to nejsou žádní konzultanti, jen hledají blogy a oslovují je,"  zhruba tak znělo její poselství ve zkratce.  


Filip Podstavec. Zdroj: Marketing Festival

V neděli to bylo ovšem úplně jiný příběh. A to přesto, že Filip Podstavec mluvil o nástrojích, které linkbuilding usnadňují. Ve své podstatě šlo o velmi technické téma, navíc přednášené celých 50 minut. Sám několikrát svou prezentaci nazval workshopem. Přitom ovšem neměl prostor, aby mohl ukázat jednotlivé nástroje v praxi a jeho diváci neměli dostatečně rychlý internet, aby si je mohli vyzkoušet. Přesto dokázal i s pomocí svého alter ega, liného linkbuildera Fidela Prdstavce, přesně vysvětlit funkčnost a užitečnost jednotlivých nástrojů, to, jak si udělat průzkum trhu i co nejvíce zautomatizovat zjištění kontaktů na vlastníky vámi vyhlédnutých portálů. Co víc, dokázal pro toto téma alespoň po dobu své prezentace nadchnout v sále i lidi, kteří nemají ponětí o termínech jako JSON či Whois a pravděpodobně ani nechtějí linkbuilding nikdy dělat.


Fidel Prdstavec. Zdroj: Prezentace Filipa Podstavce

Chcete důkaz? Stačí se podívat na reakce na Twitteru:


Nešetřilo se příklady z života a humorem, přesto bylo patrné, že byl každý slide s odkazem na konkrétní nástroj vydřený poctivou přípravou, která prý trvala 3 měsíce. S Filipem jsem se bavil v pátek na setkání řečníků a poté i párkrát v průběhu víkendu. Prezentaci nacvičoval třikrát za asistence lektorky poskytnutné Marketing Festivalem, naposledy ve středu 29. října. Přesto byl ze svého nedělního vystoupení viditelně nervózní. Vlastně si nadával, že neodučil jen páteční workshop a zbytek Marketing Festivalu si už jenom bez zbytečných nervů neužil. Ke štěstí publika tak neudělal. Promyšlenost a příprava prezentace byly totiž znát od samého začátku. Když v jeho rámci uvedl: „Jsem nerd a geek a máte tu smůlu, že neumím přednášet,"  bylo to podobně uvěřitelné jako zkazky třídních šprtek na základní škole, které před písemkou prohlašují, že se neučily a nic neumí. Odměnou bylo i to, že část publika tleskala ve stoje ještě před úplným skončením vystoupení. Vrchol akce měl přijít na její samý závěr s Mikem Kingem, nejlepším řečníkem loňského Marketing Festivalu a údajně i letošního Mozconu. Ten ovšem podcenil přípravu a ukázalo se, že ani vrozené showmanství z výuky PHP pro začátečníky skvělý zážitek neudělá. Prvenství v této kategorii si tak překvapivě odnesl Filip Podstavec.

 Slidy z jeho prezentace naleznete níže.

Vystoupení v plném rozsahu vám ovšem může nabídnout jen videozáznam. Celý balík 11 hodin záznamů prezentací si můžete objet již nyní na video.marketingfestival.cz


Přečtěte si i další články z Marketing Festivalu:

Avinash Kaushik na Marketing Festivalu: Slyšeli jsme slovo Boží?

Rozhovor s Dr. Peterem Meyersem: Dělá mi starosti monopol Googlu nad naším přístupem k informacím

Štítky dokumentu: Reportáže

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: