Kontroverzní reklama SPD na vozech brněnské MHD budí rozruch. Jeden z řidičů s ní na voze odmítá jezdit
Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD), Tomio Okamura, je známý svými negativními projevy vůči různorodým skupinám obyvatel. Ve stejném duchu se nesou i politické kampaně SPD, a právě jedna z nich nyní v Brně vzbudila vlnu nevole. A současně tak vyvolala diskusi, jaká inzerce je vlastně na oficiálních vozech města možná.
Na reklamu SPD upozornil řidič Dopravního podniku města Brna, a.s., Josef Prokeš. Ta je umístěna na jednom z vozů DPMB a vyobrazuje Tomia Okamuru a místního kandidáta do Senátu Tomáše Anderleho, který je ředitelem internátní střední školy pro žáky se zdravotním postižením.
Reklama hlásá následující: „Zdravé školství bez inkluze”.
Foto: Josef Prokeš
Řešení inkluze je jedním z bodů programů Okamury, který chce dosáhnout zrušení inkluze a návrat hendikepovaných dětí do speciálních škol. Okamura již dříve uvedl:
„Inkluze působí výrazný pokles kvality vzdělávání v našich školách. Komplikuje práci učitelů a poškozuje práva dětí na vzdělání.”
Tato reklama ovšem zmíněného pana Prokeše pohoršila. Jak uvádí na svém facebookovém profilu, sám je otcem dvou dětí, které trpí poruchou autistického spektra, ale díky úspěšné inkluzi jeho dcera studuje na běžné škole. Syn studuje na škole speciální. Zmíněnou reklamu tak považuje za útok nejen na své děti, ale obecně na všechny děti v inkluzi. Na situaci proto upozornil svého zaměstnavatele. Ten ovšem podle slov pana Prokeše reagoval následovně:
„Dopravní podnik mi telefonicky vzkázal, že vše je v souladu se zákonem, zadavatelem je samo město, podnik prý nemá žádné oprávnění zasahovat do toho, co bude umístěno na jejich vozidlech a moje odmítnutí bude hodnocené jako neoprávněná neomluvená absence.”
Josef Prokeš proto následně kontaktoval primátorku města Brna, Markétu Vaňkovou, s žádostí o pomoc. Ve své zprávě mimo jiné uvádí, že slogan hrubě uráží děti v inkluzi. Dále zmiňuje reakci DPMB a zvažuje podání výpovědi.
Foto: Josef Prokeš
Primátorka Markéta Vaňková reagovala, že situaci ověří a bude pana Prokeše dále informovat.
Foto: Josef Prokeš
Facebookový příspěvek pana Prokeše měl v době publikování tohoto článku téměř 400 sdílení a více než 140 komentářů. Dvě hodiny po publikování příspěvku Josef Prokeš doplnil komentář s informací, že mu volal provozní ředitel DPMB a.s., pan Ing. Seitl. Ten uvedl, že DPMB bude přes svoji marketingovou sekci jednat s reklamní společností o nápravě a nastavení limitů reklamy ve vozech.
Otázkou zůstává, k jaké nápravě dojde, a jaké limity pro reklamu budou tedy nastaveny.
Svou podporu panu Prokešovi mimo jiné vyjádřil i Roman Hanák, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu a majetek.
Vyjádření DPMB, a. s.
Reklama SPD vyvolala také řadu otázek. Například, zda, a případně jakým způsobem Dopravní podnik města Brna, a. s. definuje inzerci, která může být na jeho vozech umístěna. Obrátili jsme se proto na tiskovou mluvčí DPMB, Mgr. Hanu Tomaštíkovou.
K aktuální situaci nám paní Tomaštíková odpověděla: