La Degustation Online si smlsla na mobilní e-commerce – mobilní web je základ

30. 10. 2013 | Bednářová Daniela

Mobilní web a mobilní aplikace v České republice získávají stále větší důležitost. Na konferenci o mobilní e-commerce z cyklu La Degustation Online to zaznělo jasně. Například portál aukro.cz hlásí, že za polovinu letošního roku už přes mobilní aplikaci vydělal to, co mu loni aplikace přinesla za celý rok. „V srpnu 2012 dělaly příjmy z mobilní aplikace asi 5,5 % z celkových tržeb, letos v srpnu to již bylo přes 13 %,“ uvedl Jiří Budínský ze společnosti Allegro Group, pod kterou portál aukro.cz spadá.

Všechny příspěvky se točily kolem důležitosti mobilního webu a nativních aplikací pro jednotlivé platformy. Každý operační systém má totiž svoje specifika, nejen technické parametry pro vytvoření aplikace, ale také konkrétní vlastnosti a chování jeho uživatelů.

 

Operační systémy jako definující prvek nákupní skupiny

Nejčastější platformou u nás je Android, je asi na 70 % veškerých zařízení. iOS má podíl na trhu 10-12 %, u operačního systému Windows je to již přes 13 %. I když má iOS nejmenší podíl, uživatelská skupina je naprosto odlišná. Jsou mnohem více ochotni za mobilní aplikace platit a u aukro.cz tvoří asi 24 % veškerých příjmů z mobilních aplikací. Zákazníci s tímto operačním systémem také mají nejvyšší průměrnou hodnotu nákupu ve srovnání s uživateli platforem Android a Windows. Lidé s OS Android mají poměrně malou zkušenost s platbami za služby (jen 27 %). Uživatelé s OS Windows jsou většinou tradiční zákazníci Nokie a jedná se často o jejich první smartphone, jen 24 % z nich má zkušenost s nákupem přes toto zařízení. Ale je to také nejrychleji rostoucí platforma.


Jiří Budínský - Allegro Group

Průměrná hodnota nákupu na aukro.cz dle OS

iOS – 850 Kč

Android – 625 Kč

Windows – 725 Kč

Také pro službu Audiotéka, která se zaměřuje na prodej audioknih, jsou klíčové tyto 3 platformy. Z iOS mají naprostou většinu obratu (46 tisíc stažení), na druhé příčce je Android (32 tisíc stažení) a sílící Windows s 10 tisíci stažení.

 

Chcete vyvíjet jen pro jednu platformu? Zvolte iOS

Pro platformu iOS se vyvíjí nejlépe, shodli se na tom i Břetislav Hanzel z Audiotéky a Jan Horyna z Fortuny. Pro firmy, které přemýšlí, které jediné platformě se věnovat, je podle nich jednoznačnou odpovědí operační systém od Applu. „Android je oproti iOS hodně roztříštěný,“ komentuje Budínský. Různé verze systému a obrovské množství různých přístrojů, které s ním pracují, komplikují jednotnou a bezproblémovou funkčnost.


Břetislav Hanzel - Audiotéka

Mobilní verze ukáže klíčové prvky

Na čem se všichni řečníci La Degustation Online ještě shodli? Pokud chcete začít vyvíjet svůj web, měli byste začít s jeho mobilní verzí. Při navrhování webových stránek pro klasický desktop je všude spousta prostoru pro další prvky a informace. U mobilního webu je ale prostor značně omezen. Pokud budete nejdřív budovat ten, donutí vás to si uvědomit, co jsou vaše klíčové služby a hlavní aktivity pro uživatele.

Například je také velký rozdíl v navrhování webu pro prsty a pro myš. Na mobilních zařízeních se častěji chybuje. Musí se zde tedy počítat s jinými reakcemi systému. To se projevuje například už u zadávání hesla. „Poté, co jsme umožnili našim zákazníkům vidět jednotlivé znaky jejich hesla a nemaskovali jsme je tradičně za hvězdičky, ze dne na den klesl počet chybných přihlášení o 50 %,“ uvádí Budínský.

Vývoj mobilní aplikace nebo speciálně navrhnutý web není vždy nutností. „Mobilní aplikace by měla vždy mít pro uživatele nějakou přidanou hodnotu. Dělat mobilní aplikaci pro restauraci není potřeba, stačí využít responzivní design,“ komentuje  Hanzel z Audiotéky.

 

Čas jsou peníze

Pro Aukro i Fortunu je důležitým aspektem čas. Obě tyto služby totiž pracují s časově omezenými nabídkami. Udělat mobilní aplikace tak, aby reagovaly na zadání okamžitě a nedocházelo k prodlevám a změnám v kurzech u Fortuny a k promeškání posledního příhozu na Aukru, stálo hodně úsilí. Ale rostoucí tržby z mobilu ukazují, že vývoj stál za to. Fortuně nese mobilní kanál více peněz než pobočky.

 

Chytré telefony, chytré televize a tablety

Pod mobilní zařízení se počítají nejen chytré telefony, ale také tablety. „Pro portál na porovnávání cen, Heuréka, jsme nejprve vytvořili speciální aplikaci pro tablety, až pak jsme přešli na mobilní aplikaci,“ popisuje Budínský. Mobil nyní slouží jako primární kanál uživatele. Roste podíl tabletů, na které se firmy také podrobněji zaměřují. Tablety se ale používají poněkud odlišným způsobem než chytré telefony. Tablet je přístroj, který lidé používají v klidu, v pohodlí domova, ne na zastávce tramvaje jako mobilní telefony.

Podle Břetislava Hanzela z Audiotéky je budoucnost i ve spolupráci s dalšími technologiemi. Jejich mobilní aplikace se pravděpodobně objeví ve speciální formě i na chytrých televizích a v automobilech.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: