Lidé přestávají na Facebooku publikovat osobní obsah
Sdílení na Facebooku neprochází výrazným úpadkem, ale mění se povaha obsahu, o který se uživatelé dělí. Lidé si ten osobnější nechávají pro další sociální média, kde mají mezi kontakty méně „pouze známých".
Dle nedávno uniklých dat zveřejněných portálem The Information se propadlo v polovině roku 2015 sdílení osobního obsahu o 21 % v meziročním srovnání. Facebook přitom uvedl, že celková úroveň sdílení zůstala „nejen silná, ale i podobná úrovni z minulých let".
To jen indikuje, že 1,6 miliardy uživatelů nahradilo z velmi podstatné části sdílení svých zážitků linky na média, gify a videi.
Zpráv o tom, že Facebook končí a teenageři se začínají přesouvat na Instagram a Snapchat, jste v posledních letech slyšeli mnoho. Nejsou pravdivé do té míry, že uživatelé největší sociální médium neopouští. I teenageři na něm naleznou informace, kde se koná party, na které by neměli chybět. Naleznou tam také FB skupiny věnované školním předmětům atd. Nemít k těmto zdrojům informací přístup by pro ně bylo společensky nepřijatelné. Na druhou stranu ale nemají takovou motivaci sdílet svá selfíčka před svými prarodiči, rodiči a sourozenci. Mnohem lépe se proto hodí ze své povahy narcistní Instagram nebo Snapchat, kde se starší generace nevyskytuje a obsah sám do deseti vteřin zmizí.
I pro starší uživatele může být ale sdílení osobních zážitků těžší. Mnoho z nich má mezi FB friends nabrány stovky známých, nikoliv přátel nebo kamarádů, s nimiž by je pojilo větší osobní pouto. Proto se pak velká část z nich zdráhá sdílet, že jsou zrovna v konkrétní hospodě nebo že právě skončili svůj trénink. Na internetu najdete nespočet článků o tom, jak nebýt na Facebooku nesnesitelný, a z rad o tom, jak není vhodné provokovat ostatní svou dovolenou, zatěžovat je progresem své fyzičky nebo tím, jak se milujete se svým partnerem, de facto vyplývá, že byste se měli držet sdílení článků a zábavného obsahu. Ke škodě Facebooku si mnoho lidí vzalo tato doporučení k srdci.
Facebook Live je jedním z nástrojů, který má přimět uživatele k tomu, aby sdíleli více ze svého života.
Mark Zuckerberg si uvědomuje, že je to problém, a upozornění na něj je prý pravidelnou součástí jeho promluv k zaměstnancům. Jedním z proti-kroků je funkce „On This Day", která vám ukazuje vaše zážitky, které jste sdíleli stejného dne před lety. Dalším zlepšovák pak má představovat Facebook Live, živé sdílení videa, které má dostávat v newsfeedu tu největší přednost. Na to, jestli to zabralo, si ale musíme počkat na nějaký další únik informací za delší dobu.
Zdroje: AdAge, The Information
Kam dál?
U generaxe Y a Z lze pozorovat více důvodů k snížení podílu sdílení osobního obsahu na Facebooku. „Mladí lidé se nebojí nějakého Big Brothera. Toho, že na něco kliknou a pak se jim zobrazí reklama. To je jim jedno. Pro ně je větší hrozbou mladší brácha, který šestnáctileté holce, která se fotí v hipsterské kavárně, napíše do komentáře: „Jo, a v sobotu jsi měla dva cheeseburgery v mekáči,“" popsal Jan Schmid během letošní konference New Media Inspiration.
Facebook je místo pro pečlivě vybudovanou image, jež se za každou cenu snaží tvářit jako realita. Existuje mnoho vlivů, které mohou jedním nepatřičným komentářem celé veledílo zničit. Mladí proto hledají jiné způsoby, jak se sebeprezentovat, a třeba i přiznat, že to vlastně úplná realita není. Přečtěte si více důvodů podpořených datovou analýzou komentářů na Facebooku v článku NMI 2016: Mladí utíkají před rodiči pryč z Facebooku a na internetu mluví hlavně o sobě.