Malajské aerolinky předvedly ukázkovou PR sebevraždu
Malajské aerolinky to mají v poslední době těžké. Nyní jsou světově známé především díky pádům svých letadel a stovkám mrtvých cestujících. Aerolinka se proto snažila oživit značku kampaní „My Ultimate Bucket List". Asi nemusíme připomínat, že cokoliv společného s přáními a smrtí nebyl v její situaci dobrý nápad.
Kampaň „My Ultimate Bucket List" odstartovala toto pondělí v Austrálii a na Novém Zélandu a její podstatou byla soutěž ptající se účastníků: „Co a kde byste si rádi odškrtli na seznamu věcí, které chcete stihnout před svou smrtí?" Přesně takovýto seznam je totiž „bucket list", tento slang je běžně používaný. Stejnojmenný název má například film o plnění posledních přání před smrtí s Morganem Freemanem a Jackem Nicholsonem, jeho název pro českou distribuci zní Než si pro nás přijde. V anglosaských zemích se totiž v posledních chvílích člověka „neklepe bačkorami", ale „kope do kýble" (v originále „to kick a bucket").
Není tak divu, že zveřejnění výše zmíněné otázky vedlo krátce poté k rozčíleným odpovědím:
This is a sick, sick joke, right?! Malaysia Airlines hosts "Bucket List Contest": http://t.co/DUddHNjRoI. Marketing/PR needs to be fired.
— M. Gaston (@MAHidalgo) September 2, 2014
Today in marketing fails: Malaysia Airlines running a "Bucket List Challenge" and giving away free trips. Too soon? I'd say so.
— Marshall Osborne (@MarshallOsborne) September 3, 2014
Malaysia Airlines only went and launched a comp called 'My Ultimate Bucket List'. Face, meet palm. http://t.co/ORLNGvdQse (via @teorichards)
— Rich Leigh (@RichLeighPR) September 3, 2014
Krátce na to byla soutěž přejmenována na „Win an iPad or Malaysia Airlines flight to Malaysia". Společnost pak vydala toto prohlášení: „Soutěž byla dříve schválena, protože byla založena na hovorové frázi používané v obou zemích. Aerolinky oceňují a respektují sentiment veřejnosti a nezamýšlely nikoho urazit."
Pády letů MH370, který zmizel v březnu tohoto roku, a MH17, který byl v červenci sestřelen nad Ukrajinou, poškodily reputaci i ekonomiku Malajsijských aerolinek. Dle Guardian je jedním z důsledků propuštění 6 tisíc zaměstnanců. Je dost možné, že mezi nimi byl někdo z marketingového oddělení, který by si uvědomil zřejmé - tedy , že vzhledem k pohnutým událostem minulých měsíců se rovná použití podobných slov v kampani jasné PR sebevraždě.
Zdroje: The Guardian, PR Daily